Volvo EX30 być może najważniejsza premiera elektryka w tym roku

Volvo zaprezentowało światu niedużego miejskiego SUVa na prąd. Auto o mocy nawet do 428 KM, zasięgiem do 480 kilometrów, dwoma bateriami 51 kWh i 69 kWh, opcjonalnym napędem na cztery koła, a do tego wycenione wyjątkowo tanio, jak na auto na prąd. Oto Volvo EX30 model, który może sporo namieszać.

Filip Żyro
Filip Żyro9 cze 2023, 09:01
Volvo EX30

Duże grono fanów aut elektrycznych domaga się miejskiego samochodu na prąd w przystępnej cenie. Volvo postanowiło wyjść naprzeciw ich oczekiwaniom prezentując nowy model EX30.

Volvo EX30 zaprojektowano z myślą o mieszkańcach miast, którzy cenią sobie jakość, innowacyjność i zrównoważony rozwój. Ten mały SUV łączy najlepsze rozwiązania technologiczne ze stylowym wyglądem i wyjątkowym komfortem jazdy.

Silnik i zasięg Volvo EX30

Wszystkie wersje Volvo EX30 będą imponowały osiągami swoją szybkością. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h uzależnione jest od wersji, podobnie jak zasięg. W ofercie na początek pojawią się trzy wersje samochodu EX30 Single Motor, EX30 Single Motor Long Range i EX30 Twin Motor Performance, czyli model z dwoma silnikami Twin Motor Performance AWD z napędem na cztery koła.

Parametry techniczne silników Volvo EX30:

  • EX30 Single Motor: moc 272 KM; moment obrotowy 343 Nm; przyspieszenie 0-100 km/h: 5,7 s; pojemność akumulatora 51 kWh; zasięg do 344 km,

Volvo EX30

Volvo EX30 Single Motor

Cena od 169 000 zł

B
5
51.0kWh
0-100Prędkość maksymalnaZasięgZużycie energii w cyklu mieszanym
5.7s180 km/h344 km167Wh/km
  • EX30 Single Motor Long Range: moc 272 KM; moment obrotowy 343 Nm; przyspieszenie 0-100 km/h: 5,3 s; pojemność akumulatora 69 kWh; zasięg do 480 km,

Volvo EX30 bok

Volvo EX30 Single Motor ER

Cena od 194 900 zł

B
5
69.0kWh
0-100Prędkość maksymalnaZasięgZużycie energii w cyklu mieszanym
5.3s180 km/h480 km157Wh/km
  • EX30 Twin Motor Performance: moc 428 KM; 543 Nm; 0-100 km/h: 3,6 s; akumulator 69 kWh; zasięg: do 460 km.

Volvo EX30 przód
B
5
69.0kWh
0-100Prędkość maksymalnaZasięgZużycie energii w cyklu mieszanym
3.6s180 km/h460 km163Wh/km

Przyspieszenie na poziomie 3,6 s w wersji na cztery koła robi ogromne wrażenie. Maksymalna prędkość wszystkich wersji jest ograniczona do 180 km/h. W Polsce na razie dostępne są dwie wersje Volvo EX30 z napędem na tył.

Volvo obiecuje też terenową wersję EX30 Cross Country. Taki wariant to m.in. większy prześwit, wygląd przypominający samochód terenowy, opony z agresywnym bieżnikiem, które pozwolą lepiej odnaleźć się w terenie, czy też osłony chroniące nadwozie i spód auta.

Ładowanie i bateria w Volvo EX30

Jeśli większość czasu spędzasz w mieście i pokonujesz krótsze dystansy między ładowaniami, Volvo oferuje opcję z jednym silnikiem i akumulatorem litowo-jonowym LFP (litowo-żelazowo-fosforanowych). Akumulator LFP wykorzystuje właściwości fosforanu litowo-żelazowego, jest bardziej opłacalny i mniej zasobochłonny w produkcji. W tym modelu zasięg będzie wynosić do 344 km.

Wariant z pojedynczym silnikiem o zwiększonym zasięgu z akumulatorem litowo-jonowym NMC (niklowo-magnezowo-kobaltowym) będzie lepszym wyborem dla osób, które pokonują duże dystanse. Ta jednosilnikowa opcja o zwiększonym zasięgu zapewnia zasięg do 480 km między ładowaniami.

Volvo EX30 będzie ładowane za pośrednictwem portu Type 2, który zapewni szybkie ładowanie. Wariant Twin Motor o rozszerzonym zasięgu można ładować z prędkością do 153 kW, a Single Motor Long z mocą do 134 kW. Oznacza to, że średnio akumulator można naładować od 10 do 80 procent w nieco ponad 25 minut. Za pomocą centralnego wyświetlacza samochodu i aplikacji można ustawić natężenie prądu, maksymalny poziom ładowania i czas rozpoczęcia ładowania.

Wygląd i wymiary Volvo EX30 

Kompaktowy SUV przyciąga wzrok nowoczesnym designem. Ten liczący 4 233 mm długości i 1 837 mm szerokości samochód, został zaprojektowany, żeby kojarzyć się z autami elektrycznymi. Charakterystyczny brak wlotu powietrza w miejscu grilla, LEDowe płaskie światła i nowoczesne aluminiowe felgi, sprawiają, że auto wygląda, jakby było inspirowane pojazdami księżycowymi.

Do dyspozycji kierowcy pozostaje bagażnik o otwierany do góry o pojemności 234 litrów, którego pojemność po złożeniu foteli można zwiększyć do 904 litrów.

Platforma Volvo EX30 

Za opracowaniem platformy Sustainable Experience Architecture (SEA) stoi chińska grupa Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding). Volvo podkreśla, że za opracowanie platformy stoją jednostki badawcze w Chinach, Niemczech, Szwecji oraz Wielkiej Brytanii. Warto zauważyć, że Geely Holding jest właścicielem Volvo Cars, a także udostępnia platformę SEA dla firm zewnętrznych, takich jak ElectroMobility Poland, odpowiedzialnych za produkcję samochodu Izera.

Wnętrze Volvo EX30 

Wnętrze samochodu zostało zaprojektowane z myślą o komforcie podróżowania, oferując przestronność oraz łatwość dostępu do technologii i systemów wspomagających kierowcę. 

W kokpicie głównym umieszczono jednoekranowy interfejs użytkownika, z wbudowaną aplikacją Google i najnowszą wersją systemu informacyjno-rozrywkowego od Volvo. 

Producent lubi opowiadać o dżinsie, który stanowi jeden z elementów przewidzianych do wykończenia wnętrza w Volvo EX30. Ma on pochodzić z recyklingu.

Volvo EX30 oferuje również wybór pięciu różnych motywów oświetlenia. Każdy z nich jest inspirowany innym skandynawskim krajobrazem i zmienia kolor, dodając wnętrzu poczucia spokoju. Motyw świetlny można połączyć z odpowiednim dźwiękiem otoczenia.

Asystent parkowania i zaawansowane systemu wspomagania kierowcy w Volvoe EX30

Nowy asystent Park Pilot Assist identyfikuje dostępne miejsca parkingowe wokół samochodu. Następnie, po wybraniu żądanego miejsca w interfejsie 3D, funkcja będzie sterować samochodem w taki sposób, aby auto samo zaparkowało w optymalny sposób na pustym miejscu parkingowym. Podczas nadzorowania procesu parkowania na ekranie wyświetlana jest odległość do obiektów, takich jak samochody, ściany i słupki w systemie metrycznym lub imperialnym.

EX30 będzie wyposażony w funkcję cyfrowego kluczyka. Dzięki niej otworzysz auto, korzystając ze smartfona. Zbudowana w oparciu o zaawansowane standardy UWB i CCC, technologia będzie kompatybilna z szeroką gamą marek i modeli telefonów.

Dedykowana aplikacja samochodu będzie zawierać wszystkie istotne usługi związane z samochodem, od ładowania po znalezienie samochodu na zatłoczonym parkingu, a także ogrzewanie sterowane zdalnie. 

EX30 jest również przygotowany do otrzymywania bezprzewodowych aktualizacji oprogramowania, które z czasem uczynią go lepszym.

Cena Volvo EX30

Na koniec zostawiliśmy najbardziej pikantny szczegół dotyczący Volvo EX30. Przepraszamy, że musieliście tak długo czekać, żeby dowiedzieć się, że Volvo EX30 dostępne jest już w Polskich salonach, a podstawowy model EX30 Single Motor z akumulatorem 51 kWh i zasięgiem do 344 km, zaczyna się do 169 000 zł!

Mamy świadomość, że jak na auto z segmentu B nie jest to mało pieniędzy, ale ostatnimi czasy fani elektrycznej motoryzacji przyzwyczaili się do drożyzny. Biorąc pod uwagę znakomite osiągi, dużą baterię, pełnoprawne pięć miejsc i zaawansowane systemy wspomagania kierowcy, Volvo EX30 może okazać się prawdziwym hitem sprzedażowym nawet nad Wisłą, gdzie elektromobilność postępuje powolnymi krokami.

Podsumowanie

Wydaje się, że Volvo EX30 może sporo namieszać w tym roku. Auto ma atrakcyjny wygląd, wydajny silnik i zaawansowaną elektronikę, a do tego cenę, która zaczyna robić się atrakcyjna nawet w segmencie samochodów spalinowych.

Na początek będą dostępne trzy wersje:

  • EX30 Single Motor 51 kWh, zasięg do 344 km,

  • EX30 Single Motor Long Range 69 kWh; zasięg do 480 km,

  • EX30 Twin Motor Performance 69 kWh; zasięg do 460 km.

Trzymamy kciuki za wersję Cross Country, która wyróżnia się offroadowym charakterem.