Auta na prąd nie tylko nie emitują spalin, ale również mogą być tańsze w utrzymaniu i dają więcej frajdy z jazdy. Oto lista 13 najtańszych samochodów elektrycznych na Polskim rynku wzbogacona o dwa małe auta miejskie.
Jeżeli zastanawiasz się nad kupnem nowego samochodu, bez wątpienia myślisz „A może kupić elektryka?”. Auta na prąd coraz chętniej rozpatrywane są w kontekście zakupu nowego pojazdu. W ostatnich latach sprzedaż samochodów elektrycznych rok do roku wzrosła niemal o 33% według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.
Przedstawiamy listę dziesięciu najtańszych nowych elektryków do nabycia nad Wisłą. Na dole znajdziesz dwa bonusowe małe pojazdy (homologacja l6), którymi można jeździć od 16 roku życia. Idealne rozwiązanie do nowoczesnego miasta. Pamiętaj, że do 2025 r. można liczyć na dofinansowanie rządowe w programie Mój prąd, co sprawia, że kupno elektryka jest wyjątkowo atrakcyjne.
Cena w leasingu 2973 zł netto miesięcznie
0-100 | Prędkość maksymalna | Zasięg | Zużycie energii w cyklu mieszanym |
---|---|---|---|
8.9s | 160 km/h | 507 km | 161Wh/km |
Smart EQ fortwo to mały samochód elektryczny, który może pomieścić maksymalnie dwie osoby. Smart EQ fortwo to auto elektryczne, które znacznie lepiej będzie radziło sobie w mieście.
Smart EQ fortwo napędza silnik elektryczny o mocy 60 kW (80 KM), który zapewnia płynną jazdę. Samochód osiąga prędkość maksymalną około 150 km/h i przyspiesza do setki w 8,1 s.
Pod podłogą smarta zamontowany jest zestaw baterii o pojemności 17.6 kWh, który pozwala przejechać do 160 km (pomiar WLTP) na jednym ładowaniu. Bateria może być ładowana przy użyciu standardowego gniazdka domowego poprzez złącze Type2.
Auto oferowane jest w oficjalnej dystrybucji Mercedesa i ma możliwość konfigurowania go wedle potrzeb. Samochód elektryczny może być wyposażony w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, a także dodatkowe do ochrony nóg i kolan w razie zderzenia. Opcjonalnie można wyposażyć go w reflektory LED, dach panoramiczny, kamerę cofania, a nawet podgrzewane fotele przednie.
Model | Miejsca | Zasięg WLTP | Bateria | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Czas ładowania od 10-100% (7,a kW 32A) | Złącze |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Smart EQ fortwo | 2 | 159 km | 17.6 kWh | 130 km/h | 11,6 | 4 godzin 30 minut | AC Type 2 |
Plusy Smarta EQ fortwo:
Szeroka możliwość konfiguracji
Bezpieczeństwo
Prędkość maksymalna 130 km/h
Minusy Smart EQ fortwo:
Dwa miejsca
Stosunek zasięgu do ceny 159 km
Ładowanie tylko prądem zmiennym
Dacia Spring Electric to najtańszy samochód elektryczny na polskim rynku z miejscem dla czterech osób. Samochód miał swoją premierę miał w 2021 roku. To kompaktowy samochód miejski, który ze względu na swoją cenę stał się jednym z najpopularniejszych modeli w Polsce. Dacia Spring dostępna jest w cenie od 106 900 tysięcy złotych przed dopłatami z programu Mój elektryk, co czyni ją jednym z najtańszych samochodów elektrycznych na rynku.
Samochód posiada napęd elektryczny o mocy 33 kW (44 KM) i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 125 Nm. Auto rozpędza się do 100 km nie najszybciej, bo osiągnięcie tej prędkości zajmuje mu 19,1 s.
Dacia Spring dysponuje akumulatorem o pojemności 26,8 kWh, co przekłada się na zasięg 230 km według pomiaru WLTP. To wystarczające dla większości użytkowników do codziennych podróży po mieście.
Model | Miejsca | Zasięg WLTP | Bateria | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100km/h | Czas ładowania od 10-100% (7,4 kW 32A) | Złącze |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Dacia Spring Electric | 4 | 230 km | 26,8 kWh | 125 km/h | 19,1 | 4 godzin 30 minut | AC Type 2 |
Plusy Dacii Spring Electric:
Niska cena
Przyzwoity zasięg 230 km
Serwis i naprawy na gwarancji
Minusy Dacii Spring Electric:
Bardzo niska moc maksymalna i czas przyspieszenia do 100 km/h
Maksymalna moc ładowania prądem stałym ograniczona do 50 kW
Jakość wykonania elementów wnętrza
Zaraz za Dacią Spring mamy nowość na polskim rynku MG4 EV od MG Motors. Pod koniec zeszłego roku na nasz rynek weszła marka MG (odrodzona dzięki kapitałowi chińskiemu) i od razu sporo namieszała. MG4 to jeden z najtańszych SUV-ów na polskim rynku i to nie tylko w przedziale samochodów elektrycznych.
Ten pełnoprawny pięcioosobowy samochód ma potencjał stać się prawdziwym hitem sprzedażowym nad Wisłą zwłaszcza, że producent oferuje 7 letnią gwarancję na wszystkie modele oferowane w Polsce!
Najtańsza wersja samochodu od MG oferuje akumulator o pojemności 51 kWh dysponujący mocą 170 KM. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 7,7 sekundy. Za cenę, która po dopłatach zbliża się do granicy 100 tys. zł, kierowcy otrzymają maksymalny zasięg do 350 km (WLTP).
Samochód może też pochwalić się kilkoma nowoczesnymi rozwiązaniami. Znajdziemy tutaj 3-stopniowy system hamowania rekuperacyjnego i odzyskiwania energii, który pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania.
W podstawowej wersji możemy liczyć na elektryczne wspomaganie kierownicy typu DP-Electric Power Steering, funkcja – one pedal (samochód sam hamuje w korku i trasie), system wspomagania kierownicy MG Pilot z adaptacyjnym tempomatem, asystenta pasa ruchu i ostrzeganie o niekontrolowanej zmianie pasa ruchu. Auto wyposażone jest w światła przednie i tylne LED.
System bezkluczykowego otwierania drzwi i łatwego uruchamiania (Keyless Entry & Easy Start) ułatwi codzienną eksploatację.
Dodatkowo MG4 można ładować z maksymalną mocą 117 kW przy wykorzystaniu złącza szybkiego ładowania Type 2. Oznacza to, że auto od 10 do 80% naładujemy w niecałe 30 min.
Model | Miejsca | Zasięg WLTP | Bateria | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Czas ładowania od 0-100% (7,4 kW 32A) | Złącze |
---|---|---|---|---|---|---|---|
MG4 | 5 | 350 km | 51 kWh | 160 km/h | 7,7 | 9h | Type 2 |
Plusy MG4 51 kWh:
Bardzo, bardzo atrakcyjna cena
Bogate wyposażenie w podstawowej wersji
Duża przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Przyzwoita maksymalna moc ładowania
Minusy MG4 51 kWh:
Nie ma pewności co do obsługi ASO
Gorzej wyciszony od aut z segmentu premium
Koślawy system infotament
Fiat 500e to w pełni elektryczny samochód miejski produkowany przez uznaną włoską markę Fiat. W tym modelu pierwsza w oczy rzuca się oryginalna stylistyka. Fiat 500e utrzymany jest w charakterystycznym, kultowym stylu Fiata 500 z lat 50. Samochód ma kompaktowe wymiary, co sprawia, że idealnie nadaje się do przemieszczania się po zatłoczonych miastach. Mimo małych rozmiarów wnętrze jest przytulne i funkcjonalne. W samochodzie znalazło się miejsce dla czterech pasażerów.
Fiat 500e jest wyposażony w elektryczny silnik, który generuje moc 94 KM, pozwalający osiągnąć prędkość maksymalną na poziomie 135 km/h. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje około 9 sekund.
Bateria o pojemności 23.8 kWh przekłada się na maksymalny zasięg auta na poziomie 190 km, a czas ładowania przy wykorzystaniu wallboxa 7,4 kW to 3 godz. 30.
Model | Miejsca | Zasięg WLTP | Bateria | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Czas ładowania od 0-100% (7,4 kW 32A) | Złącze |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fiat 500e 24 kWh | 4 | 190 km | 23,8 kWh | 135 km/h | 9 | 3 godzin 30 minut | AC Type 2 |
Plusy Fiata 500e 24 kWh:
Niepowtarzalny styl i wysoka jakość wykonania
Prowadzenie
Możliwość ładowania mocą 11 kW
Złącze szybkiego ładowania
Minusy Fiata 500e 24 kWh:
Nieduża ilość miejsca dla pasażerów
Umiarkowany zasięg na poziomie 190 km
Jakość wykonania elementów wnętrza
Mały bagażnik
Cena w leasingu 1959 zł netto miesięcznie
0-100 | Prędkość maksymalna | Zasięg | Zużycie energii w cyklu mieszanym |
---|---|---|---|
9.0s | 150 km/h | 331 km | 140Wh/km |
Nissan Leaf uznawany jest za jeden z pierwszych samochodów elektrycznych dostępnych dla kupujących. Pierwszy Leaf debiutował na rynku w 2010 roku. W odróżnieniu od poprzednich samochodów można nazwać go pełnoprawnym autem pięcioosobowym, w którym producent nie musiał iść na kompromis pod względem miejsca.
Nissan Leaf wyposażony jest w elektryczny silnik synchroniczny z magnesami trwałymi, generujący moc rzędu 110 kW (147 KM) i moment obrotowy wynoszący 320 Nm. Dzięki niemu samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w około 7,9 sekundy.
W Nissanie Leaf znajdują się litowo-jonowe baterie o pojemności 40 kWh, co przekłada się na zasięg 280 km (według cyklu WLTP) na jednym ładowaniu. Bateria może być ładowana zarówno przy użyciu standardowego gniazdka domowego, jak i nietypowego portu szybkiego ładowania CHAdeMO.
Leaf wyposażony jest we wszystkie wygody znane z klasycznych samochodów, takie jak: klimatyzacja automatyczna, system multimedialny z ekranem dotykowym, łączność z Android Auto i Apple CarPlay, Bluetooth, tempomat, kamera cofania, czujniki parkowania, czujnik martwego pola, wspomaganie utrzymania na pasie ruchu, automatyczne hamowanie przy cofaniu i system kontroli ciśnienia w oponach oraz zestaw poduszek powietrznych.
Model | Miejsca | Zasięg WLTP | Bateria | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Czas ładowania od 0-100% (7,4 kW 32A) | Złącze |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Nissan Leaf 39 kWh | 5 | 285 | 40 kWh | 145 km/h | 7,9 | 12 godz. 45 min | AC Type 2 |
Plusy Nissana Leaf 40 kWh:
Najtańszych pięcioosobowy samochód elektryczny na rynku
Duża przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Bateria 39 kWh
Bogate wyposażenie standardowej wersji: czujnik martwego pola, wspomaganie utrzymania pasa ruchu i automatyczne hamowanie przy cofaniu
Plusy Nissana Leaf 40 kWh:
Mniej popularne złącze szybkiego ładowania CHAdeMO
Bardzo delikatny układ kierowania
Wolne ładowanie w stosunku do najnowszych aut
Peugeot e-208 to miejski samochód elektryczny, będący elektryczną wersją popularnego modelu Peugeot 208. Samochód cechuje nowoczesne wzornictwo, przyjemne prowadzenie i zadowalający zasięg. Peugeot e-208 to samochód elektryczny, który wyróżnia się swoim eleganckim designem oraz wysoką jakością wykonania.
Peugeot e-208 wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 100 kW (136 KM), który zapewnia dobre przyspieszenie i płynną jazdę. Samochód osiąga prędkość maksymalną 150 km/h i przyspiesza do setki w 8,1 s.
Stosunkowo duża bateria 50 kWh pozwala przejechać nawet do 362 km (pomiar WLTP) na jednym ładowaniu. Bateria może być ładowana zarówno przy użyciu standardowego gniazdka domowego, jak i szybkich stacji ładowania przy użyciu portu CSS. Warto odnotować, że użytkownicy zgłaszają mniejszy rzeczywisty zasięg.
Model | Miejsca | Zasięg WLTP | Bateria | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Czas ładowania od 0-100% (7,4 kW 32A) | Złącze |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Peugeot e-208 | 5 | 362 km | 50 kWh | 150 km/h | 8,1 | 7 godz. 15 min | AC Type 2 |
Plusy Peugeota e-208:
Nowoczesny atrakcyjny design
Duża bateria 50 kWh i realny zasięg na poziomie 350 km (wg normy WLTP)
Przyjemne i dynamiczne prowadzenie
Bogate wyposażenie
Duża przestrzeń dla kierowcy i pasażerów
Bogate wyposażenie standardowej wersji: czujnik martwego pola, wspomaganie utrzymania się na pasie ruchu i automatyczne hamowanie przy cofaniu
Plusy Peugeota e-208:
Kiepski interfejs systemu infotainment
Nie najlepszy układ kierowniczy
Brak odpowiedniego schowka na kable
Nie jest tani jak na mały samochód miejski
Użytkownicy zgłaszają dużo mniejszy realny zasięg w stosunku do pomiaru WLTP
Opel Corsa-e to elektryczna wersja popularnego miejskiego samochodu Opla. Corsa-e jest kompaktowa, praktyczna, nowoczesna i oferuje wszystkie zalety wynikające z elektrycznego napędu.
Opel Corsa-e ma atrakcyjny wygląd zbliżony do swojego odpowiednika z silnikiem spalinowym. Design jest świeży, nowoczesny i przyciąga wzrok.
Corsa-e wyposażona jest w silnik elektryczny o mocy 100 kW (136 KM), który zapewnia płynne przyspieszenie i dobrą dynamikę jazdy. Samochód osiąga prędkość maksymalną 150 km/h, a setka pojawia się na zegarach po upływie 8,1s.
Bateria 50 kWh pozawala przejechać do 360 km (pomiar WLTP) i ładuje się do pełna za pomocą prądu zmiennego o mocy 7,4 kW w trochę ponad 7 godzin. Trzeba jednak zwrócić uwagę, że użytkownicy zgłaszają dużo mniejszy realny zasięg w stosunku do pomiaru WLTP.
Model | Miejsca | Zasięg WLTP | Bateria | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Czas ładowania od 0-100% (7,4 kW 32A) | Złącze |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Opel Corsa-e | 5 | 359 | 50 kWh | 150 km/h | 8,1 | 7 godz. 15 min | AC Type 2 |
Plusy Opla Corsa-e:
Duża bateria 50 kWh i realny zasięg na poziomie 350 km (wg normy WLTP)
Nowoczesny wygląd
Bogate wyposażenie w standardzie klimatyzacja sterowana elektronicznie, elektryczne szyby przednie, układ ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa czy system dodatkowego elektrycznego ogrzewania QuickHeat
Plusy Opla Corsa-e:
Mniej miejsca dla pasażerów w porównaniu z Peugeotem i Nissanem
Nieduży bagażnik
Użytkownicy zgłaszają dużo mniejszy realny zasięg w stosunku do pomiaru WLTP
Mazda M-X 30 to pierwszy na liście elektryczny SUV od znanego japońskiego producenta. Samochód wyróżnia się unikalnym wzornictwem oraz innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi.
Mazda MX-30 cechuje wyjątkowy i awangardowy design. Najbardziej oryginalny element samochodu, to specyficzny sposób otwierania drzwi nazwany przez producenta „freestyle". Przednie drzwi otwierają się do przodu, tylne do tyłu. Dodatkowo producent postawił na futurystyczne wnętrze (wykonane z materiałów z recyklingu), które sprawia, że samochód wygląda naprawdę nowocześnie.
MX-30 wyposażona jest w elektryczny silnik o mocy 107 kW (145 KM), który zapewnia płynne przyspieszenie i dobrą dynamikę jazdy. Samochód osiąga prędkość maksymalną około 140 km/h i przyspiesza od 0 do 100 w 9,7 s.
Niestety samochód został wyposażony w dość skromną baterię o pojemności 35,5 kWh, która pozwala przejechać na jednym ładowaniu zaledwie 200 km (pomiar WLTP).
Mazda nie zachwyca również przestrzenią. Z tyłu nie ma zbyt wiele miejsca na nogi. Kłopot może sprawić również wysiadanie z auta, ponieważ pasażer z przodu musi rozpiąć pas zamocowany na drzwiczkach tylnych i otworzyć swoje drzwi, żeby umożliwić wysiadanie z tylnej kanapy.
Model | Miejsca | Zasięg WLTP | Bateria | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Czas ładowania od 0-100% (7,4 kW 32A) | Złącze |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mazda M-X 30 | 5 | 200 | 35,5 kWh | 140 | 9,7 | 5 godz. | AC Type 2 |
Plusy Mazdy M-X 30:
Nowoczesny i unikatowy design
Najtańszy SUV na rynku
Wnętrze wykonane z materiałów z recyklingu
Minusy Mazdy M-X 30:
Mała bateria, która przekłada się na nieduży zasięg
Nieprzemyślane wnętrze pod kątem wsiadania i wysiadania
Port szybkiego ładowania obsługuje tylko moc 50 kW
Mini Cooper SE to w pełni elektryczna wersja kultowego samochodu Mini Cooper, który łączy charakterystyczny styl marki Mini z zaletami napędu elektrycznego. Mini Cooper SE zachowuje klasyczny, niepowtarzalny wygląd marki Mini z elementami podkreślającymi jego elektryczny charakter, takimi jak żółte akcenty czy unikalne felgi. Ze względu na 4 miejsca siedzące i mała przestrzeń na tylnej kanapie, można uznać auto za propozycję miejską.
Mini Cooper SE wyposażony jest w elektryczny silnik o mocy 135 kW (184 KM), który zapewnia świetne przyspieszenie i dynamiczną jazdę. Auto może jechać z maksymalną prędkość 150 km/h i osiąga setkę w 7,3 sekundy.
Niestety producent zdecydował się zamontować stosunkowo małą baterię o pojemności 32,6 kWh, która gwarantuje zasięg 234 km według normy WLTP. Korzystając z ładowarki na prąd zmienny o mocy 7,4 kW, auto do pełna naładujemy w 4 godz. i 45 min.
Model | Miejsca | Zasięg WLTP | Bateria | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Czas ładowania od 0-100% (7,4 kW 32A) | Złącze |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Mini Cooper SE | 4 | 234 km | 32,6 kWh | 150 | 7,3 | 4 godz. 45 min | AC Type 2 |
Plusy Mini Coopera SE:
Niepowtarzalny design, który kojarzy się z marką Mini
Dynamiczny silnik gwarantujący przyspieszenie do 100 km w 7,3 sekundy
Duża radość z jazdy, dzięki świetnym właściwościom prowadzenia
Minusy Mini Coopera SE:
Mała bateria 32,6 kWh, która przekłada się na nieduży zasięg 234 km
Przestarzały system asystenta jazdy
Przestarzały system infotainment
Jedna z największych propozycji na naszej liście. Kia e-Soul bez problemu pomieści pięcioosobową rodzinę i gwarantuje 315 litrów przestrzeni w bagażniku. Samochód wyróżnia się prostokątnym designem i wyrazistymi detalami, takimi jak wąskie przednie światła i „kwadratowe" tylne lampy.
E-Soul oferuje silnik o mocy 100 kW (136 KM) i baterią o pojemności 39,2 kWh. Dość dynamiczna jednostka pozwala osiągać prędkość maksymalną 157 km/h i przyspieszenie do setki na poziomie 9,9 sekund.
Kia e-Soul z baterią 39,2 kWh może pochwalić się zasięgiem około 277 km i całkowitym czasem ładowania 6 godz. i 30 minut przy wykorzystaniu ładowarki 7.4 kW.
Z wyposażenia dodatkowego warto wspomnieć o asystencie jazdy w korku (LFA), który jest standardowym wyposażeniem w tym aucie.
Model | Miejsca | Zasięg WLTP | Bateria | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Czas ładowania od 0-100% (7,4 kW 32A) | Złącze |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kia e-Soul | 5 | 277 km | 39,2 kWh | 155 km/h | 9,9 | 6 godz. 30 min | AC Type 2 |
Plusy Kii e-Soul:
Dobre osiągi jak na auto rodzinne
Duża bateria 39,2 kWh i przyzwoity zasięg 277 km
Duża przestrzeń dla pasażerów i duży bagażnik
Minusy Kii e-Soul::
Twarda jazda
Przestarzałe wnętrze
Rywale mają szybsze ładowanie
Citroen e-C4 to elektryczna wersja kompaktowego samochodu Citroena 4. Model łączy wyjątkowy design, komfort jazdy i nowoczesne technologie z zaletami napędu elektrycznego.
Citroen e-C4 ma oryginalny, futurystyczny wygląd z płynnymi liniami i charakterystycznymi detalami, takimi jak podwójne przednie światła oraz przetłoczenia na bokach. Wnętrze jest przestronne, wygodne i dobrze wykończone. Wyróżnia go wysoki komfort prowadzenia.
e-C4 wyposażony jest w elektryczny silnik o mocy 100 kW (136 KM), który zapewnia płynne przyspieszenie i dobrą dynamikę jazdy. Samochód osiąga prędkość maksymalną około 150 km/h i przyspiesza do 100 km w 9,7 s.
Pojazd został wyposażony w baterię o pojemności 50 kWh, która pozwala na zasięg około 350 km (wg normy WLTP). Niestety użytkownicy wskazują na mniejszy realny zasięg auta, który może wynosić zaledwie 260 km. Auto ładuje się dość wolno w stosunku do konkurencji. Korzystając z ładowarki o mocy 7,4 kW, auto naładujemy do pełna w 7 godz. i 15 minut.
Model | Miejsca | Zasięg WLTP | Bateria | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Czas ładowania od 0-100% (7,4 kW 32A) | Złącze |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Citroena e-C4 | 5 | 350 km | 50 kWh | 150 km/h | 9,7 | 6 godz. 30 min | AC Type 2 |
Plusy Citroena e-C4:
Duża bateria 50 kWh
Oryginalny wygląd
Wygoda prowadzenia i jazdy
Minusy Citroena e-C4:
Niższy rzeczywisty zasięg maksymalny od deklarowanego
Niezbyt szybki
Kiepski stosunek ceny do zasięgu
Jak zapowiadaliśmy, tak robimy. Poniżej znajdują się dwa małe auta w homologacji L6, które można prowadzić poniżej 18 roku życia.
Citroen AMI to elektryczny mikrosamochód homologowany w kategorii L6, który pod koniec 2022 r. podbił serca internautów swoim słodkim wyglądem. Małe autko miejskie, o długości 2,4 m i wysokości 1,5 m, wyposażone zostało w niedużą baterię 5,5 kWh, która pozwala na przejechanie 75 kilometrów na jednym ładowaniu. Auto waży zaledwie 471 kilogramów i „rozpędza się” do 45 km/h, dzięki czemu może być prowadzone w Polsce już od 16 roku życia, pod warunkiem że nastolatek ma prawo jazdy kategorii B1. Samochód może być ładowany tylko za pośrednictwem złącza AC o maksymalnej mocy 2,3 kW.
Jest jednak jeden wielki atut kompaktowych gabarytów i umiarkowanych osiągów, AMI-ego można kupić za 35 tys. zł.
AMI nie ma oficjalnej dystrybucji w Polsce, jednak firma zajmująca się importem i sprzedażą tych małych aut elektrycznych, udziela gwarancji na okres 3 miesięcy lub dystans 1 000 km.
Niestety ze względu na ograniczone zastosowanie i niską cenę producent musiał iść na kompromisy. W Citroenie AMI nie uświadczysz poduszek powietrznych. Auto ma również bardzo ograniczone wyposażenie. Na pokładzie próżno szukać klimatyzacji czy systemu audio.
Model | Miejsca | Zasięg WLTP | Bateria | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-45 km/h | Czas ładowania od 10-100% (2,3 kW 32A) | Złącze |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Citroen AMI | 2 | 75 km | 5.5 kWh | 45 km/h | 10.0 s | 4 godziny | AC Type 2 |
Plusy Citroena AMI:
Cena
Niskie zużycie energii
Możliwość prowadzenia od 14 roku życia
Minusy Citroena AMI:
Ładowanie tylko dołączoną wtyczką na prąd zmienny 2,3 kW
Ubogie wyposażenie
Bezpieczeństwo
Niska prędkość maksymalna
Brak lusterka wstecznego
XEV Yoyo to również małe autko miejskie, jednak o zasięgu prawie dwukrotnie większym niż AMI i lepszych osiągach. Auto zostało zaprojektowane we Włoszech i bazuje na chińskich podzespołach. Maksymalny zasięg tego samochodu to 150 km, a maksymalna prędkość 90 km/h. Auto wyposażone jest w baterię o pojemności 10 kWh, a czas ładowania od 10% do pełna, przy wykorzystaniu ładowarki 3,7 kWh, to około 2 i 40 minut.
Niektórymi elementami auta można sterować z poziomu smartfona. Telefonem otworzysz i zamkniesz samochód, a także masz możliwość sterowania klimatyzacją, którą w odróżnieniu od Citroena AMI, znajdziesz na pokładzie.
Auto nie posiada niestety poduszek powietrznych, co przy prędkości maksymalnej na poziomie 90 km/h może być niebezpieczne.
Pojazdem mogą kierować posiadacze prawa jazdy kat. B1 od 16 roku życia. Auto sprzedawane jest w Polsce przez importera, który udziela gwarancji na okres 3 miesięcy lub dystans 1 000 km.
Model | Miejsca | Zasięg WLTP | Bateria | Prędkość maks. | Przyspieszenie 0-90 km/h | Czas ładowania od 10-100% (3,7 kW 32A) | Złącze |
---|---|---|---|---|---|---|---|
XEV Yoyo | 2 | 150 km | 10,3 kWh | 90 km/h | brak danych | 2 godziny 42 minuty | AC Type 2 |
Plusy XEV Yoyo:
Cena
Niskie zużycie energii
Przyzwoite osiągi, zasięg 150 km
Możliwość prowadzenia od 16 roku życia
Klimatyzacja sterowana aplikacją
Minusy XEV Yoyo:
Dwa miejsca
Bezpieczeństwo
Prędkość maksymalna
Auta elektryczne systematycznie tanieją i już niedługo ich cena może zacząć zrównywać się z samochodami spalinowymi. Według amerykańskiej organizacji Transport & Environment auta elektryczne zrównają się ceną ze spalinowymi w 2027 r. Już dzisiaj zakup auta elektrycznego może rekompensować dofinansowanie w postaci rządowego programu Mój prąd. Najtańszy pełnoprawny samochód na polskim rynku z homologacją m1 zaczyna się od 96 900 zł i jest nim Smart EQ fortwo. Pamiętaj, że wybierając samochód elektryczny, stawiasz na zeroemisyjny pojazd, który nie zatruwa środowiska i nie generuje hałasu.
Współpraca - Ejsmont Cars