Nowa norma badania WLTP ma lepiej oddawać rzeczywiste zużycia paliwa, poprzez zbliżenie warunków pomiarów do rzeczywistej jazdy. Sprawdzamy, co się zmieniło i czy nowe wyniki rzeczywiście lepiej oddają zużycie paliwa przeciętnego kierowcy.
Norma WLTP (ang. Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) obowiązuje od września 2017 r. dla nowo homologowanych pojazdów, a od 2018 obowiązuje dla wszystkich nowo rejestrowanych aut. Norma została wprowadzona Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/1153 z dnia 2 czerwca 2017 r. Do roku 2019 trwał dwuletni okres przejściowy, w którym wartości określane za pomocą tego badania podawane były równolegle z dotychczasowymi wartościami pomiaru NEDC. Ostatecznie pod koniec 2019 r. WLTP na dobre zastąpiła przestarzałą normę NEDC (New European Driving Cycle), która nie była w stanie oddać rzeczywistego zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń przez pojazdy.
WLTP jest bardziej realistyczna niż NEDC i uwzględnia szerszy zakres warunków drogowych, takich jak różne prędkości, style jazdy i warunki atmosferyczne. Dostarcza również bardziej precyzyjnych danych, ponieważ uwzględnia specyfikę każdego samochodu, łącznie z wyposażeniem montowanym opcjonalnie. Większa masa związana z wyposażeniem dodatkowym, finalnie może mieć znaczący wpływ na zużycie paliwa i emisję CO2.
Norma WLTP polega na testowaniu emisji zanieczyszczeń i zużycia paliwa w różnych warunkach drogowych, zgodnie z normami określonymi przez Unię Europejską. Testy przeprowadzane są na specjalnej trasie testowej, która uwzględnia różne style jazdy, prędkości i warunki atmosferyczne. Testy są również przeprowadzane na różnych rodzajach paliw, takich jak benzyna, olej napędowy, hybrydy i w samochodach elektrycznych.
Długość nowego testu WLTP trwa 30 minut i została wydłużona o 10 minut, w stosunku do NEDC. Cykl składa się z czterech faz o różnej intensywności jazdy od najniższej do najwyższej, w której samochód jedzie z prędkością 131 km/h. Test odbywa się przy temperaturze 23°C. Samochód ma także obowiązkowy postój przez 13% czasu testu.
Wydłużony został również dystans, jaki przejeżdżają testowane auta. Obecnie wynosi 23,25 kilometra. Poprzedni dystans składał się z dwóch etapów 11 km: 4 km w cyklu miejskim i około 7 km w cyklu pozamiejskim. Oznaczano to, że odległość dla testu zwiększyła się dwukrotnie.
Wzrosła również średnia prędkość do 46,5 km/h. To więcej o 12,5 km/h w porównaniu z testami NEDC. Prędkość maksymalna, dla której przeprowadzany jest nowy test, wynosi 131 km/h.
Wzięto w końcu pod uwagę wyposażenie dodatkowe, które wpływa na emisję CO2 i spalanie pojazdu. W teście będą brały udział dwie wersje wyposażeniowe auta – najprostsza i najwyższa. W ten sposób elementy, wpływające na aerodynamikę i opory toczenia czy masa pojazdu mogą przyczynić się do większego zapotrzebowania na paliwo.
Niestety nadal testy zużycia paliwa i energii przeprowadzane są w warunkach laboratoryjnych, a nie w ruchu.
WLTP najważniejsze zmiany:
Test WLTP trwa 30 minut o 10 min więcej w stosunku do NEDC
Średnia prędkość testu wzrosła do 46,5 km/h
Test przeprowadzany jest dla dwóch wersji wyposażenia – najprostszej i najbogatszej
Norma WLTP wpłynęła korzystnie na oddanie rzeczywistego zużycia paliwa potrzebnego do jazdy samochodem. Niestety warunki laboratoryjne nigdy nie oddadzą w pełni rzeczywistego zużycia paliwa na co dzień.
W przypadku samochodów elektrycznych przede wszystkim należy zwrócić uwagę na idealną temperaturę pomiaru wynoszącą 23°C. Jest to optymalna temperatura dla pracy baterii, dzięki czemu wyniki testów mogą zawyżać rzeczywisty zasięg pojazdu elektrycznego.
Z drugiej strony badanie WLTP uwzględnia ładowanie baterii jako część testu, co oznacza, że zużycie obejmuje straty związane z ładowaniem. Straty energii elektrycznej podczas ładowania wynoszą zazwyczaj od 7 do 12% (więcej w zimnej pogodzie), a w przypadku ładowania ze zwykłego gniazdka mogą sięgać nawet 30%. Po zakończeniu całego testu samochód jest ładowany do pełna i to na podstawie tego ładowania określa się zużycie energii elektrycznej przez samochód.
Zredukować straty podczas ładowania pomaga wallbox.
Norma WLTP wpłynęła na branżę motoryzacyjną na kilka sposobów. Z jednej strony, nowe procedury testowania emisji zanieczyszczeń i zużycia paliwa spowodowały, że producenci muszą dostosować swoje pojazdy do bardziej restrykcyjnych wymagań. Z drugiej strony, norma zapewnia bardziej realistyczne wyniki testów, co oznacza, że klienci otrzymują dokładniejsze informacje na temat zużycia paliwa i emisji zanieczyszczeń przez pojazd.
Niestety wprowadzenie normy WLTP spowodowało wzrost kosztów testów dla producentów, co wpłynęło na ceny pojazdów.
Zalety normy WLTP to:
Większa dokładność pomiarów emisji zanieczyszczeń i zużycia paliwa
Realistyczne wyniki testów
Uwzględnienie różnych warunków drogowych
Większa przejrzystość przeprowadzanych testów
Wady normy WLTP to:
Wyższe koszty testowania dla producentów
Potencjalne problemy z dostępnością niektórych modeli pojazdów
Wyższe koszty dla konsumentów, wynikające z dopasowania pojazdów do bardziej restrykcyjnych wymagań
Norma WLTP to istotna zmiana pomiaru zanieczyszczeń i zużycia energii przez samochody. Norma jest bardziej realistyczna niż przestarzała norma NEDC i zapewnia dokładniejsze pomiary. Wprowadzenie tej normy spowodowało pewne wyzwania i koszty dla producentów i konsumentów, jednocześnie przyczyniła się do poprawy jakości i dokładności informacji o pojazdach.
Tak, norma WLTP jest obowiązkowa dla wszystkich producentów pojazdów w Europie od 2018 r.
Tak. Auta elektryczne testowane są w ramach procedury testu WLTP.
Tak, wprowadzenie normy WLTP spowodowało wzrost kosztów testów dla producentów, co może wpłynąć na ceny pojazdów.
Największą różnicą między normą WLTP a NEDC jest to, że nowa norma jest bardziej realistyczna i uwzględnia szerszy zakres warunków drogowych, takich jak różne prędkości, style jazdy i warunki atmosferyczne, co przekłada się na dane zbliżone do rzeczywistego zużycia paliwa przez przeciętnego kierowcę.
Nie, norma WLTP dotyczy wszystkich rodzajów pojazdów, w tym hybrydowych i elektrycznych.
Nie, norma WLTP jest stosowana na całym świecie. Przykładowo Chiny stosują normę do pomiaru zanieczyszczeń od 2021 r.
TAGI: wltp, pomiar zużycia energii w elektryku
Zobacz też:
Współpraca - Ejsmont Cars