Samochody elektryczne i hybrydy plug-in stały się popularnymi alternatywami dla klasycznych samochodów spalinowych. Jednak zanim zdecydujesz się na zakup jednego z tych pojazdów, warto poznać ich wady i zalety. Poznaj plusy i minusy obydwu rozwiązań, żeby podjąć odpowiednią decyzję.
Samochód elektryczny napędzany jest wyłącznie silnikiem elektrycznym zasilanym z baterii umieszczonych w płycie pokładowej. Elektryk nie wytwarza emisji spalin, co wpływa korzystnie na środowisko naturalne. W krajach, gdzie energia pozyskiwana jest z odnawialnych źródeł energii, pozytywnie wpływa na ślad węglowy, redukując emisje substancji szkodliwych.
Wiele państw mając świadomość ekologicznego charakteru tych aut, wprowadza liczne dotacje i udogodnienia dla posiadaczy samochodów elektrycznych. W Polsce przykładem takiego programu jest dofinansowanie auta w ramach programu Mój Elektryk. W ramach pomocy rządowej, klienci indywidualni, mogą liczyć na dotacje w wysokości od 18 750 zł do 27 000 zł, jeżeli osoba jest posiadaczek Karty Dużej Rodziny, dla aut oznaczonych kategorią M1 (pojazdy mające nie więcej niż osiem miejsc siedzących poza miejscem siedzącym kierowcy).
Oprócz korzystnych rozwiązań na szczeblu krajowym kierowcy mogą liczyć również na przychylność władz lokalnych. W największych miastach Polski, posiadacze aut elektrycznych mogą poruszać się buspasami, mają darmowe parkowanie oraz mogą wjeżdżać do stref czystego transportu.
Na sam koniec należy zostawić wrażenia z jazdy, które oczywiście nie są bez znaczenia. Samochody elektryczne są nowocześniejsze od swoich spalinowych braci, co przekłada się na komfort jazdy. Auta elektryczne nie wydają hałasu silnikiem, są dobrze wygłuszone, a do tego charakteryzują się lepszymi systemami infotainment. Na ogół elektryki wyposażone są w duże wyświetlacze, które pozwalają na odtwarzanie multimediów i zarządzanie nimi na podobnych zasadach, jak w komórkach. Dodatkowo auta elektryczne, jeżdżą w sposób bardzo dynamiczny, gwarantując przyspieszenie w milisekundę od wciśnięcia pedału gazu.
Czystość (brak emisji szkodliwych substancji) i ekologia
Cisza podczas jazdy
Niskie koszty tankowania – naładowanie samochodu elektrycznego w domu jest dużo tańsze niż tankowanie benzyny czy oleju napędowego
Mniejszy koszt eksploatacji w porównaniu do benzynowych samochodów
Zwrot podatku i dofinansowania – wiele państw oferuje zwroty podatku dla posiadaczy samochodów elektrycznych
Możliwość korzystania z pasów dla autobusów oraz specjalnych miejsc parkingowych
Zapoznaj się z pełnym katalogiem samochodów elektrycznych
Najpopularniejszym zarzutem, podnoszonym przez sceptyków elektrycznej motoryzacji jest zasięg samochodu elektrycznego. Bardzo chętnie mówią wtedy, o minimalnych zasięgach osiąganych przez samochody w czasie zimy przy siarczystych mrozach. Zasięg samochodów elektrycznych z roku na rok rośnie. W samym 2022 r. liczba aut elektrycznych, których zasięg wynosi 450km+ sie potroił. Wciąż, jednak zasięg aut elektrycznych jest najgorętszym tematem mobilności elektrycznej. Średni zasięg wszystkich aut elektrycznych wynosi obecnie 343 km.
Nie bez znaczenia są też koszty zakupu. Auta elektryczne są zdecydowanie droższe od hybryd typu plug-in, nie wspominając już o samochodach na benzynę czy ropę. Średnio o kilkadziesiąt tysięcy złotych, choć trend ten powoli zaczyna się odwracać. Na początku tego roku Tesla 3 stała się tańsza niż przeciętne nowe auto kupowane w salonie w USA.
Dużym minusem, szczególnie w Polsce, jest sposób ładowania aut elektrycznych. Samochody na prąd potrzebują specjalnej infrastruktury ładowania, której w Polsce najzwyczajniej brakuje.
Drugim minusem związanym z ładowaniem samochodu jest czas potrzebny do naładowania go do pełna. Korzystając z domowej ładowarki poprzez podłączenie do tzw. wallboxa, średnio ładowanie zajmuje od kilku godzin w przypadku aut z mniejszymi bateriami, do nawet dwunastu godzin w przypadku limuzyn. Rozwiązaniem jest ładowanie na stacjach elektrycznych z wykorzystaniem złącza DC (ładowanie prądem stałym), które skraca całkowity czas ładowania do kilkudziesięciu minut. Trzeba jednak pamiętać, że korzystanie z ładowarek komercyjnych zbliża koszt przejechania 100 km do ceny znanej z samochodów spalinowych.
Mniejszy zasięg. Auta elektryczne średnio pozwalają na przejechanie 350 km na jednym ładowaniu
Wysokie koszty zakupu w porównaniu do benzynowych samochodów
Długi czas ładowania – w zależności od typu ładowarki, ładowanie baterii może zająć nawet kilkanaście godzin
Hybryda plug-in to samochód, który posiada zarówno silnik spalinowy, jak i silnik elektryczny z baterią. Hybrydy typu plug-in są kompromisem pomiędzy samochodami spalinowymi a elektrycznymi. Ten rodzaj hybrydy posiada dwa silniki: spalinowy i elektryczny.
Na ogół elektryczny silnik pozwala przejechać kilkadziesiąt kilometrów, korzystając jedynie z większego akumulatora. Z kolei silnik benzynowy przydaje się w trasie, gdy do przejechania mamy długi dystans i mało czasu na korzystanie z ładowarek.
Posiadanie dwóch rodzajów napędu w hybrydach plug-in pozwala zredukować ilość potrzebnego paliwa. Producenci aut tego typu chwalą się spalaniem dla aut z segmentu D na poniżej 5 litrów na 100 km.
Ekologia – hybrydy plug-in emitują mniej spalin niż klasyczne samochody spalinowe,
Oszczędność paliwa – dzięki połączeniu silnika spalinowego i silnika elektrycznego, hybryda plug-in zużywa mniej paliwa niż tradycyjne samochody z silnikami spalinowymi,
Większy zasięg niż samochód elektryczny,
Szybkie tankowanie w porównaniu do samochodów elektrycznych,
Niższe koszty niż w przypadku klasycznych samochodów spalinowych.
Hybrydy niestety nie eliminują całkowicie problemów związanych z emisją szkodliwych substancji w spalinach. To prawda, że hybryda emituje znacznie mniej spalin niż tradycyjne samochody, wciąż jednak emisja tlenku azotu oraz dwutlenku azotu szczególnie szkodliwego dla ludzi i planety.
Auta tego typu wciąż pozostają znacznie droższe niż klasyczne samochody spalinowe. Od swoich odpowiedników potrafią być droższe o kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Posiadacze hybryd plug-in nie mogą cieszyć się z udogodnień oferowanych posiadaczom aut elektrycznych. Nie mogą korzystać z buspasów, nie wjadą do specjalnych stref w największych miastach Polski, nie skorzystają z darmowych parkingów.
Dodatkowo hybrydy na prąd są cięższe od tradycyjnych samochodów z silnikami spalinowymi, co może wpłynąć na ogólną wydajność.
Większa waga – hybrydy plug-in są cięższe od tradycyjnych samochodów z silnikami spalinowymi, co może wpłynąć na ogólną wydajność.
Wyższa cena – w porównaniu do tradycyjnych samochodów z silnikami spalinowymi, hybrydy plug-in są zazwyczaj droższe.
Problemy z ładowaniem – niektóre hybrydy plug-in wymagają długiego czasu ładowania i nie są w stanie zaspokoić potrzeb jazdy na długie dystanse, co może być uciążliwe dla niektórych kierowców.
Decyzja o zakupie auta elektrycznego czy hybrydy plug-in zależy od indywidualnych preferencji i potrzeb kierowcy. Obydwa rozwiązania mają swoje wady i zalety.
Autka elektryczne są idealne dla osób, które jeżdżą głównie w mieście i na krótkich dystansach. Są bardzo ciche, ekologiczne i tanie w utrzymaniu, ponieważ mają niskie koszty eksploatacji. Na minus można zaliczyć ich zasięg oraz długi czas ładowania.
Hybrydy plug-in to rozwiązanie dla osób, które chcą połączyć zalety samochodu elektrycznego i benzynowego. Są ekologiczne, ale jednocześnie mogą przejechać znacznie więcej dzięki silnikowi spalinowemu. Co więcej, czas ładowania hybrydy plug-in jest krótszy niż w przypadku samochodów elektrycznych. Wciąż jednak emitują spaliny, nie mogą liczyć na dofinansowanie i specjalne traktowanie w strefach zrównoważonego transportu.
Decyzja o zakupie auta elektrycznego czy hybrydy plug-in zależy od indywidualnych potrzeb kierowcy. Jeśli zależy Ci na ekologii i tanim utrzymaniu, to warto zastanowić się nad samochodem elektrycznym. Natomiast, jeśli potrzebujesz większego zasięgu i krótszego czasu ładowania, to hybryda plug-in będzie dla Ciebie lepszym rozwiązaniem.
TAGI: samochody elektryczne, hybrydy plugin
Zobacz też:
Współpraca - Ejsmont Cars