Coraz więcej osób decyduje się na zakup samochodu elektrycznego. Jednym z głównych powodów jest oszczędność związana z ładowaniem samochodu w porównaniu do pojazdów z silnikiem spalinowym. W tym artykule przedstawimy, ile kosztuje ładowanie samochodu elektrycznego, jakie czynniki wpływają na cenę i jak możesz oszczędzić na ładowaniu.
Rynek samochodów elektrycznych notuje kolejne rekordy. Polacy, którzy najpierw sceptycznie podchodzili do elektryków, coraz chętniej kupują auta na prąd. Według danych z końca stycznia 2023 r., w Polsce było zarejestrowane łącznie 67 097 aut osobowych i użytkowych samochodów z napędem elektrycznym. W pierwszym miesiącu 2023 ich liczba zwiększyła się o 2 376 sztuk, tj. o 56% więcej niż w analogicznym okresie 2022 r. – wynika z Licznika Elektromobilności Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Wielu kierowców przed zakupem zastanawia się, ile tak naprawdę kosztuje przejechanie 100 kilometrów samochodem elektrycznym. Odpowiedź brzmi: to zależy. Ale nie zostawimy naszych czytelników bez odpowiedzi, wiemy, od czego! Wiemy też, że wśród entuzjastów samochodów elektrycznych są tacy, którzy potrafią jeździć za darmo.
Najważniejszym czynnikiem, który będzie miał wpływ na finalny koszt ładowania elektryka, jest miejsce ładowanie. Zupełnie inaczej będą kształtowały się koszty podczas ładowania samochodu przy wykorzystaniu ładowarek publicznych, inaczej przy korzystaniu z prądu z sieci domowej, a jeszcze inaczej gdy Twój prąd pochodzi z paneli fotowoltaicznych. Są osoby, które dzięki odpowiednio mocnej instalacji fotowoltaicznej potrafią cały rok jeździć za darmo, ponosząc tylko opłaty stałe związane z podłączeniem do sieci.
Podstawowym czynnikiem wpływającym na koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu jest cena energii elektrycznej. Jeżeli nie jesteś prosumentem energii elektrycznej, za jedną kilowatogodzinę potrzebną do naładowania auta zapłacisz zgodnie z umową, którą podpisałeś z operatorem energii. W Polsce ceny energii są zróżnicowane w zależności od regionu, dnia i godziny. Średnia cena za kilowatogodzinę (kWh) energii elektrycznej wynosi w 2023 r. około 1 zł netto, ale w godzinach szczytu ceny mogą być nawet trzykrotnie wyższe. Sprawę wyliczenia średniej ceny kilowatogodziny w 2023 r. w Polsce komplikuje ustawa zamrażająca ceny prądu uchwalona ta w grudniu 2022 r.
Ładując samochód według taryfy nocnej, można obniżyć koszt nawet o połowę. Średnia cena korzystania z prądu poza godzinami szczytu wynosi 0,42 zł netto. Właściciel musi mieć jednak podpisaną specjalną umowę umożliwiającą rozliczanie prądu według taryfy G12.
W internecie bez problemu znajdziemy również użytkowników, którzy za koszty ładowania w domu nie płacą ani złotówki. Umożliwia im to zainstalowania odpowiedniej liczby paneli fotowoltaicznych, które pokryją nie tylko zapotrzebowanie na energię domu, ale także zapotrzebowanie samochodu lub samochodów elektrycznych.
Przyspieszenie czasu ładowania w domu może zagwarantować zainstalowanie wallboxa, który pozwala na ładowanie prądem o większej mocy.
Innym czynnikiem wpływającym na koszt ładowania samochodu elektrycznego do pełna jest pojemność baterii. Im większa pojemność akumulatora, tym dłuższy czas ładowania i tym więcej energii potrzeba.
Z kolei samochody elektryczne o mniejszej pojemności akumulatora potrzebują ładowania częściej, co również wpływa na koszt. Jeżeli jednak interesują cię koszty związane z samochodem elektrycznym, nie powinieneś przejmować się, ile kosztuje naładowanie akumulatora do pełna (większy akumulator to przecież większy zasięg auta elektrycznego), a raczej ile kWh potrzebuje do przejechania 100 km.
Pomyśl o tym jak o zbiorniku na paliwo. Zatankowanie 60-litorwego zbiornika będzie droższe niż takiego o pojemności 35 litrów. Finalnie jednak liczy się, jak efektywnie spalana jest benzyna w silniku. Tak jak finalnie w elektryku liczy się, ile energii potrzebuje do przejechania konkretnego dystansu.
Korzystając z ładowarek publicznych, finalny koszt ładowania zależeć będzie od rodzaju prądu i mocy, jaką wybrałeś. Moc ładowania wpływa na całkowity czas ładowania, a koszty będą kształtowały się inaczej. Na polskim rynku najpopularniejszy podział na ładowarki wygląda następująco:
AC moc do 22 kW – ładujące prądem zmiennym. Na ogół przy użyciu gniazdka trójfazowego, tzw. siły (380 V). Maksymalne natężenie prądu używanego do ładowania auta w ten sposób nie przekracza 16 A.
DC moc pow. 50 kW - ładujące prądem stałym. Ładowanie prądem stałym jest najszybsze. Stacje szybkiego ładowania wykorzystują prąd zmienny AC i przetwarzają go na prąd stały DC.
DC moc pow. 125 kW - ładujące prądem stałym. Ładowanie prądem stałym jest najszybsze. Stacje szybkiego ładowania wykorzystują prąd zmienny AC i przetwarzają go na prąd stały DC.
Koszt ładowania na stacjach Orlen:
1,89 zł kWh za złącze AC
2,69 zł kWh za złącze DC o mocy poniżej 50 kW
3,13 zł kWh za złącze DC o mocy powyżej 125 kW
Koszt ładowania na stacjach Greenway:
1,95 zł kWh za złącze AC (1,60 zł dla posiadaczy abonamentu 99 zł miesięcznie)
2,95 zł kWh DC mocy poniżej 100 kW (1,95 zł dla posiadaczy abonamentu 99 zł miesięcznie)
3,25 zł kWh DC moc powyżej 100 kW (2,20 zł dla posiadaczy abonamentu 99 zł miesięcznie)
Jeszcze do niedawna naładowanie elektryka w przestrzeni publicznej za darmo było całkiem proste. Jednak wraz ze wzrostem popularności aut, elektrycznych samorządy zaczęły wprowadzać opłaty za korzystanie z ładowarek.
Aktualnie darmowe punkty ładowania elektryków najczęściej znajdziemy w dużych miastach na parkingach galerii handlowych, hoteli i coraz częściej sklepów spożywczych. Najczęściej dostępnymi typami ładowarek w darmowych punktach ładowania elektryków są ładowarki Typu 2. Na ogół bezpłatne ładowarki działają z mocą 50kWh.
Na początku tego roku Lidl poinformował, że właściciele aut elektrycznych będą mogli za darmo naładować swoje samochody na parkingach sklepowych. Stacje ładowania pojazdów elektrycznych znajdują się przed wybranymi sklepami Lidla w Warszawie (5 stacji), w Poznaniu (2 stacje), Łodzi, Dąbrówce, Jankowicach, Toruniu, Lublinie, Rokietnicy, Tłuszczu i Serocku. Ze względu na duże zainteresowanie Lidl musiał ograniczyć maksymalną moc ładowania do 20 kW.
Lista sklepów Lidl z ładowarkami dla samochodów elektrycznych:
Buczkowice, ul. Bielska 38
Dąbrówka, ul. Różany Zakątek 23
Lublin, ul. Zelwerowicza
Poznań, ul. Wilkońskich 1
Poznań, ul. Naramowicka 142
Rokietnica, ul. Szkolna 15
Serock, ul. Warszawska 66
Tłuszcz, ul. Przemysłowa
Toruń, ul. Lubicka 55
Warszawa, ul. Puławska 540
Warszawa, ul. Modlińska 35
Warszawa, ul. Żupnicza 15
Warszawa, ul. Krakowska 79
Wrocław, ul. Piołunowa
Warto jednak wspomnieć, że sieć spożywcza w podobny sposób wspierała zelektryfikowanych kierowców na przykład we Francji. Obecnie darmowe ładowanie już nie jest dostępne, ale wciąż można podłączyć elektryka w preferencyjnej cenie 2 zł za kWh. Ładowarki Lidla za granicą są jednocześnie bardzo wydajne i mogą ładować z mocą 350 kW.
Do podobnego ruchu przygotowuje się Biedronka. Za niespełna dwa lata wejdzie w życie obowiązek stawiania ładowarek do samochodów elektrycznych przy galeriach handlowych i sklepach, które mają parkingi na ponad 20 aut. Według ustawy o elektromobilności od 1 stycznia 2025 r. punkty ładowania samochodów elektrycznych będą musiały stanąć w istniejących budynkach niemieszkalnych, które posiadają więcej niż 20 miejsc parkingowych.
Polski Kaufland pod koniec stycznia ogłosił konkurs na dostawę, montaż i uruchomienie aż 94 stacje ładowania, które również na początku będą dostępne za darmo.
Ostatnim czynnikiem wpływającym na koszt ładowania samochodu elektrycznego jest wykorzystanie w pełni potencjału ładowania. W przypadku ładowarek szybkich warto dobrać taką, która pozwala na szybkie ładowanie i ładować akumulator do pełna. W przypadku ładowarek domowych warto pamiętać, że często korzystają z niższej mocy, co wydłuża czas ładowania.
Jeżeli ładujesz samochód w domu, skrócić czasu ładownia pomoże Ci wallbox, który przyspieszy ładowanie zwiększając całkowitą moc, z jaką możesz ładować auto.
Koszt ładowania samochodu elektrycznego zależy od kilku czynników, takich jak cena energii elektrycznej, pojemność akumulatora, rodzaj ładowarki, częstotliwość ładowania i wykorzystanie pełni potencjału ładowania. Można jednak zastosować kilka sposobów, aby zmniejszyć koszty ładowania, takich jak korzystanie z tańszej energii elektrycznej w godzinach nocnych i porannych, planowanie tras z uwzględnieniem najtańszych stacji ładowania oraz korzystanie z ładowarek o odpowiedniej mocy.
Tak, ładowanie samochodu elektrycznego jest znacznie tańsze niż tankowanie benzyny lub oleju napędowego nawet przy korzystaniu z ładowarek komercyjnych. Ile dokładnie kosztuje przejechanie 100 kilometrów elektrykiem, dowiesz się z naszego tekstu.
Tak, koszt ładowania samochodu elektrycznego zależy od pojemności akumulatora i modelu samochodu. Nie mylić jednak z zapotrzebowaniem na energię do przejechania 100 km w elektryku.
Tak, ładowarka domowa pozwala na szybsze ładowanie samochodu elektrycznego w domu, co jest wygodne i oszczędne.
Tak, istnieją stacje ładowania szybkiego ładowania, które są darmowe, ale są to wyjątki. Obecnie coraz więcej ładowarek dostępnych jest za pieniądze.
Nie, częste ładowanie samochodu elektrycznego nie wpływa na jego żywotność. Warto jednak pamiętać, że najbardziej efektywne ładowanie samochodu odbywa się w przedziale 10%-90%.
TAGI: koszt ładowania elektryka, ładowanie samochodu elektrycznego
Zobacz też:
Współpraca - Ejsmont Cars