Wiemy wszystko o nowym w pełni elektrycznym BMW i5

Właśnie poznaliśmy szczegóły najnowszej limuzyny i5 od bawarskiego producenta. BMW udowadnia, że samochody elektryczne zaczynają mocno konkurować ze swoimi spalinowymi odpowiednikami. Wszystkie najważniejsze parametry techniczne kultowej limuzyny poniżej.

Filip Żyro
Filip Żyro24 maj 2023, 01:26
BMW i5

Silnik i bateria BMW i5

W pełni elektryczne BMW i5 jest wyposażone w ulepszoną technologię BMW eDrive piątej generacji i będzie wprowadzone wprowadzane na rynek w dwóch wariantach.

BMW i5 eDrive40 (łączne zużycie energii według WLTP: 18,9 - 15,9 kWh/100 km). Silnik elektryczny napędzający tę wersję, będzie przekazywał moc na tylne koła i generował maksymalną moc 340 KM oraz maksymalny moment obrotowy do 430 Nm z funkcją Sport Boost lub Launch Control. BMW i5 eDrive40 przyspiesza od zera do 100 km/h w 6,0 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 193 km/h.

BMW i5 przód

BMW i5 eDrive40 Sedan

Cena od 352 000 zł

E
5
84.4kWh
0-100Prędkość maksymalnaZasięgZużycie energii w cyklu mieszanym
6.0s193 km/h582 km159Wh/km

BMW i5 M60 xDrive (łączne zużycie energii wg WLTP: 20,6 - 18,2 kWh/100 km), które łączy w sobie napęd o mocy do 601 KM z charakterystycznymi osiągami M i specyficznymi cechami stylistycznymi. Dwie wysoce zintegrowane jednostki napędowe na przedniej i tylnej osi tworzą elektryczny napęd na wszystkie koła. Moment obrotowy tego modelu ma wynosić do 820 Nm po aktywacji funkcji M Sport Boost lub M Launch Control. Dzięki temu BMW i5 M60 przyspiesza od zera do 100 km/h w 3,8 sekundy, a jego prędkość maksymalna jest elektrycznie ograniczona do 230 km/h.

BMW i5 M60 xDrive Sedan

BMW i5 M60 xDrive Sedan

Cena od 511 400 zł

E
5
84.4kWh
0-100Prędkość maksymalnaZasięgZużycie energii w cyklu mieszanym
3.8s230 km/h516 km182Wh/km

Akumulator wysokonapięciowy znajduje się w podwoziu i zapewnia użyteczną energię 81,2 kWh. Oprócz wydajnych silników elektrycznych najnowsza wersja adaptacyjnej rekuperacji i inteligentne połączenie technologii pompy ciepła do ogrzewania i chłodzenia wnętrza, napędu i akumulatora wysokiego napięcia przyczyniają się do dużego zasięgu. Producent podaje, że zasięg WLTP wynosić będzie 497-582 kilometrów dla BMW i5 eDrive40 i 455-516 kilometrów dla BMW i5 M60 xDrive. Dzięki nowej funkcji MAX RANGE zasięg można w razie potrzeby zwiększyć nawet o 25 procent, ograniczając moc i prędkość oraz dezaktywując funkcje komfortowe.

BMW i5 silnik i napęd
BMW i5 silnik i napęd

Ładowanie eCharging w BMW i5

Combined Charging Unit (CCU) w BMW i5 umożliwia ładowanie prądem przemiennym o mocy wyjściowej do 11 kW w standardzie i do 22 kW w opcji. Akumulator wysokonapięciowy może być ładowany prądem stałym o mocy do 205 kW. Auto będzie można naładować od 10 do 80 procent w około 30 minut.

Nowa funkcja Connected Home Charging jest oferowana zarówno dla BMW i5, jak i modeli hybrydowych plug-in. Stwarza ona warunki do ładowania słonecznego i ładowania zoptymalizowanego pod kątem obciążenia oraz do ładowania zoptymalizowanego pod kątem kosztów na podstawie dynamicznej umowy taryfowej na energię elektryczną. Ponadto oferta BMW Charging i jej strategicznego partnera E.ON kładzie podwaliny pod połączenie z rynkiem energii poprzez dwukierunkowe ładowanie w przyszłych generacjach pojazdów. W pełni elektryczne modele nowego BMW serii 5 są również pierwszymi pojazdami BMW tej marki, które są przystosowane do korzystania z funkcji Plug & Charge. Umożliwia ona pojazdowi automatyczne uwierzytelnianie na kompatybilnych publicznych stacjach ładowania bez konieczności korzystania z aplikacji lub karty ładowania.

Unikalną funkcją jest opcja Multi Contract, która umożliwia klientom cyfrowe przechowywanie w pojeździe do pięciu indywidualnych umów na zasilanie z obsługą Plug & Charge od różnych dostawców.

Zmodernizowany wygląd BMW i5

Producent podkreśla sportową elegancję serii 5. W porównaniu z poprzednim modelem nowa edycja zwiększyła swoją długość o 97 milimetrów do 5.060 milimetrów, szerokość o 32 milimetry do 1.900 milimetrów i wysokość o 36 milimetrów do 1 515 milimetrów. Rozstaw osi został wydłużony o 20 milimetrów do 2.995 milimetrów.

Przód nowego BMW i5 charakteryzuje się nowoczesnym wyglądem podwójnych reflektorów i atrapy chłodnicy BMW. Elementy diodowe ułożone niemal pionowo służą jako kierunkowskazy i światła do jazdy dziennej. Wystająca daleko do przodu atrapa chłodnicy BMW ma szeroką obwódkę i opcjonalne oświetlenie konturowe BMW Iconic Glow.

Dynamiczny charakter nowego BMW można dodatkowo wzmocnić pakietem sportowym M i pakietem sportowym M Pro. Oferta lakierów już w momencie wprowadzenia na rynek obejmuje trzy lakiery BMW Individual.

BMW i5 wygląd
BMW i5 wygląd

Zawieszenie i prowadzenie nowego BMW i5

BMW chwali się najdłuższym rozstawem osi w segmencie pojazdów wyższej klasy średniej. Zwiększony rozstaw kół na przedniej i tylnej osi i rozkład obciążenia w stosunku 50:50, ma wpływać na znakomite prowadzenie. Rozłożenie masy ma wpływać bezpośrednio na sterowanie, ograniczenie poślizgu kół, zintegrowany układ hamulcowy i sportowy układ kierowniczy ze zmiennym przełożeniem w standardzie.

Opcjonalnie dostępne jest sportowe zawieszenie M, sportowy układ hamulcowy M oraz Adaptive Suspension Professional (standard w BMW i5 M60 xDrive) z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami, zintegrowanym aktywnym układem kierowniczym i nowym systemem zarządzania dynamiką pionową. Opcjonalne adaptacyjne zawieszenie M Suspension Professional obejmuje również aktywną stabilizację przechyłów z aktywnym komfortem przechyłów.

Obręcze kół ze stopów lekkich w rozmiarze 18 lub 19 cali (BMW i5 i modele hybrydowe plug-in) należą do wyposażenia standardowego. Opcjonalnie oferowane są obręcze kół ze stopów lekkich w rozmiarze do 21 cali i opony wyczynowe.

Asystent jazdy po autostradzie, unikalny aktywny asystent zmiany pasa ruchu w BMW i5

Znacznie rozszerzona gama systemów autonomicznej jazdy i parkowania dostępna jest w standardzie lub jako opcja dla nowego BMW serii 5.

Opcjonalny asystent jazdy Professional obejmujący asystenta kierowania i kontroli pasa ruchu oraz kontrolę odległości z funkcją Stop & Go. Na rynkach motoryzacyjnych w USA i Kanadzie, a także w Niemczech, obejmuje on asystenta jazdy po autostradzie, który odciąża kierowcę od zadań związanych z kierowaniem na autostradach. Przy prędkościach jazdy do 130 km/h można zdjąć ręce z kierownicy i wygodnie je ułożyć, o ile kierowca uważnie obserwuje ruch.

System w nowym BMW serii 5 obejmuje teraz również aktywnego asystenta zmiany pasa ruchu potwierdzany wzrokiem. Ta funkcja ma zapewnić nowy poziom interakcji między kierowcą a pojazdem. Pojazd sugeruje zmianę pasa ruchu i po raz pierwszy można to zrobić, patrząc w lusterko zewnętrzne, aby potwierdzić zmianę pasa ruchu. Aktywny asystent zmiany pasa ruchu automatycznie przejmuje niezbędne ruchy kierownicą, jeśli pozwala na to sytuacja na drodze.

Nowe BMW serii 5 jest standardowo wyposażone w asystenta parkowania, w tym asystenta cofania. Dzięki opcjonalnemu asystentowi parkowania Professional automatyczne parkowanie i manewrowanie na odległość do 200 metrów może być kontrolowane w pojeździe lub za pomocą smartfona poza pojazdem.

iDrive z "QuickSelect" i system operacyjny BMW 8.5 w nowym BMW i5

Ulepszony system wyświetlania i sterowania BMW oparty na systemie operacyjnym BMW 8.5 ma przeprojektowany ekran główny z pionowo ułożonymi ikonami funkcji po stronie kierowcy. "QuickSelect" umożliwia bezpośredni dostęp do funkcji bez konieczności przechodzenia do podmenu. Oznacza to, że system otrzymał ulepszoną strukturę menu, zorientowaną na urządzenia z sektora elektroniki użytkowej.

Nowy BMW iDrive jest również połączony z zakrzywionym wyświetlaczem BMW i inteligentnym asystentem osobistym BMW. Jest zaprojektowany do obsługi za pomocą wyświetlacza dotykowego i mowy. Ponadto nowe BMW serii 5 wyposażone jest w przyciski na kierownicy i kontroler BMW iDrive na konsoli środkowej.

Opcjonalny BMW Live Cockpit Professional obejmuje wyświetlacz BMW Head-Up i Augmented View na monitorze kontrolnym lub zestawie wskaźników. Dostępna jest również opcja BMW Natural Interaction do sterowania funkcjami za pomocą gestów.

Infotament w kokpicie BMW i5

Kokpit nowego BMW serii 5 ma zmniejszoną liczbę przycisków i elementów sterujących w porównaniu z poprzednim modelem. Wyświetlacze w kokpicie wraz w pełni cyfrowy system wskaźników składa się z 12,3-calowego wyświetlacza informacyjnego i 14,9-calowego wyświetlacza kontrolnego.

Kierownica została przeprojektowana ze spłaszczoną dolną częścią i dotykowym sprzężeniem zwrotnym na panelach sterowania oraz dźwigni zmiany biegów na konsoli środkowej.

Kolejną atrakcją jest opcjonalny pasek BMW Interaction Bar. Efektywnie podświetlana jednostka funkcjonalna o krystalicznej strukturze powierzchni rozciąga się na całej szerokości deski rozdzielczej aż do paneli drzwiowych i obejmuje dotykowe panele sterowania.

Ponadto system operacyjny BMW 8.5 oferuje szerszy zakres cyfrowych treści informacyjnych i rozrywkowych, szybsze cykle aktualizacji funkcji, ulepszone informacje o punktach ładowania pojazdów elektrycznych oraz zoptymalizowany dostęp do wielu konkretnych usług online. Strumieniowanie wideo jest możliwe na wyświetlaczu kontrolnym, podobnie jak innowacyjna forma gier samochodowych zaprezentowana po raz pierwszy w nowym BMW serii 5 z platformą AirConsole.

Kierowca i pasażerowie mogą grać w tak zwane gry podczas postoju pojazdu, na przykład w celu skrócenia czasu oczekiwania podczas ładowania wysokonapięciowego akumulatora BMW i5.

BMW i5 kokpit
BMW i5 kokpit

Cztery anteny mobilne 5G i zaawansowane dodatki w BMW i5

BMW Digital Key Plus jest teraz dostępny dla smartfonów z systemami operacyjnymi iOS lub Android, a także dla Apple Watch.

Dzięki dwóm antenom telefonii komórkowej 5G w standardzie i czterem w opcji, nowy biznesowy sedan zapewnia zoptymalizowaną łączność i jakość połączeń telefonicznych. Osobista karta eSIM w pełni integruje pojazd z cyfrowym ekosystemem klienta. W wybranych krajach BMW ID umożliwia automatyczne uiszczanie opłat parkingowych z pojazdu.

Nowe BMW i5 oferuj zoptymalizowaną integrację smartfonów za pośrednictwem Apple CarPlay® i Android Auto™. Dzięki funkcji zdalnej aktualizacji oprogramowania pojazd jest zawsze na bieżąco z najnowszym wersjami.

Nowe BMW serii 5 oznacza początek nowego rozdziału w dziedzinie obsługi klienta. Wraz z Proactive Care, BMW tworzy nową platformę wymiany informacji z klientami, gdy wymagane jest przeprowadzenie serwisu samochodu. Rozpoznawanie potrzeb serwisowych pojazdu będzie możliwe przy użyciu sztucznej inteligencji i proaktywne oferowanie rozwiązań klientowi.

Cena BMW i5

BMW podało oficjalne ceny BMW i5 w polskich salonach. Model BMW i5 eDrive40 kosztuje od 360 200 zł. BMW i5 M60 xDrive to wydatek rzędu 500 000 zł za podstwową wersję.

Podsumowanie

Nowe BMW Serii 5 zaskoczył odważną stylistyką. Samochód nafaszerowany jest nowościami, takimi jak, chociażby aktywny asystent zmiany pasa ruchu potwierdzany wzrokiem, 14,9-calowy wyświetlacza umożliwiający granie w gry czy system Plug & Charge, który automatyzuje płatności w znacznej części ładowarek w całej Europie.

Samochód charakteryzuje się nowoczesną stylistyką, zaawansowaną technologią i wygodą. Wejście nowego modelu na rynek ma na celu utrzymanie pozycji lidera w segmencie i przekonanie jeszcze większej liczby klientów do wyboru właśnie tej limuzyny. Czekamy na ogłoszenie ceny, która znacząco może wpłynąć na sprzedaż najnowszego modelu BMW i5.