Nowa Tesla Model 3 Highland otrzyma baterie M3P od chińskiego producenta CATL. Nowe akumulatory mają przełożyć się na większy zasięgiem i bardziej wydajną jazdę. Model Tesla 3 Highland ma zadebiutować na przełomie czerwca i lipca.
Według niedawnego nieoficjalnego raportu z Chin nadchodząca odnowiona Tesla Model 3 będzie miała ulepszoną baterię. Oczekuje się, że nowy akumulator będzie miał pojemność około 66 kWh, w porównaniu do 60 kWh LFP obecnie (i 55 kWh wcześniej w początkowej wersji). Te dodatkowe 6 kWh (lub 10 procent) może zwiększyć zasięg jazdy z 346 mil (556 km) do około 380 mil (ponad 610 km).
Bateria M3P wykorzystuje strukturę oliwinową (grupa minerałów zaliczana do krzemianów) jako podstawową strukturę sieciową, zastępując żelazo w niektórych punktach domieszką dwóch pierwiastków metalicznych, w tym magnezu, cynku i aluminium.
Taka konstrukcja generuje trójskładnikowy materiał w układzie fosforanowym, aby poprawić pojemność ładowania, rozładowania i stabilność cyklu. Proces syntezy M3P opiera się na procesie fosforanu litowo-manganowo-żelazowego i nadaje się do masowej produkcji.
Niezależnie od planów Tesli, Baterie M3P od CATL mają pojawić się na rynku w 2023 roku, aby zapewnić wyższą gęstość energii w porównaniu do baterii LFP. M3P są przeznaczone dla pojazdów o zasięgu do około 700 km, jednocześnie pozostając tańsze w produkcji niż ogniwa NCM.
Cena od 205 990 zł
0-100 | Prędkość maksymalna | Zasięg | Zużycie energii w cyklu mieszanym |
---|---|---|---|
6.1s | 225 km/h | 495 km | 144Wh/km |
Nawiasem mówiąc, nowe baterie CATL M3P mogą być również wykorzystywane w odnowionej Tesli Model Y (nazwa kodowa Juniper), o której mówi się w 2024 roku. Według raportu bateria miałaby przechowywać 72 kWh.
Cena od 224 990 zł
0-100 | Prędkość maksymalna | Zasięg | Zużycie energii w cyklu mieszanym |
---|---|---|---|
6.9s | 217 km/h | 455 km | 157Wh/km |
Tymczasem, chociaż nie ma oficjalnego potwierdzenia na temat, Tesla Model 3 Highland może czyhać tuż za rogiem. Początkowo mówiło się o końcu drugiego kwartału 2023. Podobno trwają próby pojazdów testowych.
Nieoficjalnie, produkcja może rozpocząć się we wrześniu 2023 r., co oznacza, że w sprzedaży powinna pojawić się przed końcem tego roku.
Potencjalnie nowa bateria to oczywiście tylko jedna z wielu innych zmian zastosowanych w samochodzie. Inne doniesienia wskazują, że samochód będzie nieco dłuższy, bardziej sportowy i smuklejszy niż poprzednio.
Nie możemy wykluczyć, że nowe wersje Tesli Model 3 będą zawierały strukturalne zestawy akumulatorów z nowymi cylindrycznymi ogniwami akumulatorowymi typu 4680 (obecnie stosowanymi w Tesli Model Y AWD).
TAGI: aktualności, tesla, baterie
Zobacz też:
Współpraca - Ejsmont Cars