Beta jazdy autonomicznej Tesli (FSD) jest gotowa do wprowadzenia na rynek europejski dzięki aktualizacji przepisów przez Europejską Komisję Gospodarczą (UNECE)
W środę UNECE przyjęła nowy przepis regulujący zatwierdzanie pojazdów z systemami wspomagającymi kontrolę kierowcy (DCAS), co ostatecznie umożliwia wprowadzenie zaawansowanych technologii wspomagających jazdę, takich jak FSD Beta, na europejskie drogi.
Nowy przepis został przyjęty podczas 192. sesji UNECE w Genewie. Regulacja DCAS ustanawia standaryzowany framework dla systemów wspomagających kontrolę kierowcy, takich jak hamowanie, przyspieszanie i wyprzedzanie, a nie tylko kontrola prędkości w tempomacie.
Nowe przepisy nie obejmują jednak pełnej automatyzacji jazdy i nadal wymagają, aby kierowca pozostał zaangażowany i odpowiedzialny za pojazd w każdym momencie: ręce kierowcy muszą pozostać na kierownicy, a system będzie monitorował wzrokowe zaangażowanie kierowcy w drogę, wywołując alarm po 5 sekundach, gdy wykryje, że tak nie jest.
Przyjęcie regulacji DCAS nie tylko otwiera drogę do wprowadzenia FSD Beta Tesli w Europie, ale również powinno pozwolić Tesli na przywrócenie pewnych funkcji Autopilota, które wcześniej były ograniczone. Aktywacja kierunkowskazu przez kierowcę w celu ręcznego uruchomienia zmiany pasa, oraz ograniczenie zakresu obracania kierownicą podczas korzystania z Autopilota, prawdopodobnie pojawią się ponownie przed wprowadzeniem FSD w wersji Beta.
Kiedy możemy spodziewać się wprowadzenia Betas FSD Tesli w Europie? Według UNECE Tesla będzie musiała „przedstawić zarys projektu systemów organom zatwierdzającym", więc dokładny harmonogram będzie zależał od tego, jak szybko Tesla będzie mogła zgromadzić wymagane informacje i jak długo zajmie regulatorom ich zatwierdzenie. Jednak według firmy analizującej dane z samochodów Teslascope, wprowadzenie może nastąpić już w październiku w niektórych krajach europejskich.
Po wprowadzeniu Tesla będzie musiała monitorować działanie Beta FSD i dostarczać aktualizacje regulatorom co najmniej raz w roku.
Tesla od ponad roku testuje Betę FSD na europejskich drogach, więc powinna mają solidny zbiór danych do przedstawienia regulatorom, jeśli będzie to konieczne.
TAGI: aktualności, tesla, fsd
Zobacz też:
Współpraca - Ejsmont Cars