FSD Beta w Teslach będzie gotowa do wprowadzenia na rynek europejski

Beta jazdy autonomicznej Tesli (FSD) jest gotowa do wprowadzenia na rynek europejski dzięki aktualizacji przepisów przez Europejską Komisję Gospodarczą (UNECE)

Filip Żyro
Filip Żyro18 mar 2024, 01:08
Tesla FSD

W środę UNECE przyjęła nowy przepis regulujący zatwierdzanie pojazdów z systemami wspomagającymi kontrolę kierowcy (DCAS), co ostatecznie umożliwia wprowadzenie zaawansowanych technologii wspomagających jazdę, takich jak FSD Beta, na europejskie drogi.

Nowy przepis został przyjęty podczas 192. sesji UNECE w Genewie. Regulacja DCAS ustanawia standaryzowany framework dla systemów wspomagających kontrolę kierowcy, takich jak hamowanie, przyspieszanie i wyprzedzanie, a nie tylko kontrola prędkości w tempomacie.

Nowe przepisy nie obejmują jednak pełnej automatyzacji jazdy i nadal wymagają, aby kierowca pozostał zaangażowany i odpowiedzialny za pojazd w każdym momencie: ręce kierowcy muszą pozostać na kierownicy, a system będzie monitorował wzrokowe zaangażowanie kierowcy w drogę, wywołując alarm po 5 sekundach, gdy wykryje, że tak nie jest. 

Przyjęcie regulacji DCAS nie tylko otwiera drogę do wprowadzenia FSD Beta Tesli w Europie, ale również powinno pozwolić Tesli na przywrócenie pewnych funkcji Autopilota, które wcześniej były ograniczone. Aktywacja kierunkowskazu przez kierowcę w celu ręcznego uruchomienia zmiany pasa, oraz ograniczenie zakresu obracania kierownicą podczas korzystania z Autopilota, prawdopodobnie pojawią się ponownie przed wprowadzeniem FSD w wersji Beta.

Kiedy możemy spodziewać się wprowadzenia Betas FSD Tesli w Europie? Według UNECE Tesla będzie musiała „przedstawić zarys projektu systemów organom zatwierdzającym", więc dokładny harmonogram będzie zależał od tego, jak szybko Tesla będzie mogła zgromadzić wymagane informacje i jak długo zajmie regulatorom ich zatwierdzenie. Jednak według firmy analizującej dane z samochodów Teslascope, wprowadzenie może nastąpić już w październiku w niektórych krajach europejskich.

Po wprowadzeniu Tesla będzie musiała monitorować działanie Beta FSD i dostarczać aktualizacje regulatorom co najmniej raz w roku.

Tesla od ponad roku testuje Betę FSD na europejskich drogach, więc powinna mają solidny zbiór danych do przedstawienia regulatorom, jeśli będzie to konieczne.