Tesla odnotowała prawie 60-procentowy spadek sprzedaży w Niemczech w styczniu 2025 roku w porównaniu do analogicznego okresu w ubiegłym roku. Podobny trend widoczny jest w całej Europie.
Już wcześniej informowano o gwałtownym spadku sprzedaży Tesli na rynkach europejskich w styczniu. Główne przyczyny tej sytuacji to wprowadzenie nowego Modelu Y oraz negatywne postrzeganie działalności politycznej Elona Muska, która w Europie spotykają się z dużą krytyką.
Dane dotyczące rynku niemieckiego zostały właśnie opublikowane. Według raportu Reuters, liczba nowo zarejestrowanych samochodów Tesli w Niemczech spadła o 59,5%:
Według danych niemieckiej agencji drogowej KBA, w styczniu zarejestrowano 1 277 nowych Tesli, co stanowi spadek o 59,5% w porównaniu do ubiegłego roku. Tymczasem cały niemiecki rynek motoryzacyjny odnotował spadek jedynie o 2,8%, osiągając nieco ponad 207 000 nowych pojazdów.
To wyraźny problem Tesli, ponieważ niemiecki rynek motoryzacyjny w ujęciu całościowym skurczył się minimalnie, a segment aut elektrycznych wzrósł o 53,5%.
Kraj | Styczeń 2025 | Styczeń 2024 | zmiana r/r |
Niemcy | 1 277 | 3 150 | -59,5% |
Wielka Brytania | 1 293 | 1 581 | -18,2% |
Francja | 1 141 | 3 118 | -63,4% |
Niderlandy | 926 | 1 610 | -42,5% |
Norwegia | 663 | 1 109 | -40,2% |
Hiszpania | 269 | 1 094 | -75,4% |
Szwecja | 394 | 730 | -46,0% |
Dania | 451 | 763 | -40,9% |
Portugalia | 380 | 551 | -31,0% |
Łącznie | 6 794 | 13 706 | -50,4% |
Sytuacja jest poważna. Tesla może tłumaczyć te wyniki przejściem na nowy Model Y, co ma swoje uzasadnienie. Jednak w ubiegłym roku miała miejsce podobna sytuacja z Modelem 3, który znacznie mniej odbił się na sprzedaży.
Konfigurator promuje nowy model Tesli Y, ale jest on absurdalnie drogi, ponieważ zawiera system FSD, który w Europie nie działa. Trzeba się wysilić, aby znaleźć starszy model w rozsądnej cenie, ale ten z kolei natychmiast stanie się przestarzały.
Model Y faktycznie ma większy wpływ na sprzedaż niż Model 3, ale nie można ignorować efektu wizerunkowego Muska, który negatywnie odbija się na marce. Wydaje się, że negatywne nastroje wobec Tesli wciąż rosną, zamiast słabnąć. To może mieć daleko idące konsekwencje, zwłaszcza jeśli podobny trend zacznie być widoczny również w USA.
TAGI: tesla, tesla y, sprzedaż elektryków, elon musk, aktualności
Zobacz też:
Współpraca - Ejsmont Cars