Diesel w dół, elektryki w górę. Rośnie sprzedaż EV w całej Europie.

Rośnie sprzedaż samochodów elektrycznych w całej Unii Europejskie. Obecnie jest to trzeci najpopularniejszy napęd wśród wszystkich nowych samochodów.

Redakcja
Redakcja20 lip 2023, 12:21
Samochód elektryczny

Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) poinformowało, że w czerwcu udział pojazdów elektrycznych na rynku UE wzrósł z 10,7 proc. do 15,1 proc., przewyższając po raz pierwszy samochody zasilane paliwem Diesla. Drugim najpopularniejszym wyborem klientów w Europie były klasyczne hybrydy, a najwięcej zarejestrowanych aut posiadało napęd benzynowy.

Rośnie sprzedaż elektryków w całej Europie

Liczba nowych rejestracji elektrycznych aut osobowych na terenie UE wzrosła w czerwcu o 66,2 proc., co oznaczało 158 252 sprzedanych egzemplarzy. Wynik ten to udział rynkowy na poziomie 15,1 proc. (w porównaniu do 10,7 proc. rok wcześniej), dzięki czemu auta na prąd znalazły się na trzeciej pozycji pod względem najpopularniejszych wyborów klientów. Po raz pierwszy przewyższyły również auta z silnikami wysokoprężnymi. Większość europejskich rynków zanotowała oszałamiające dwu- lub trzycyfrowe wzrosty, w tym największe kraje jak Holandia (+90,1 proc.), Niemcy (+64,4 proc.) i Francja (+52,0 proc.). Do końca czerwca zauważono również roczny wzrost o 53,8 proc., co oznacza ponad 703 tys. sprzedanych elektryków od początku roku 2023.

Przyrost samochodów hybrydowych (HEV) i hybryd plug-in (PHEV)

W czerwcu liczba nowych rejestracji aut hybrydowych (HEV) zwiększyła się o 32,4 proc., co przekłada się na 254 100 sztuk. Ten sukces to przede wszystkim rezultat dynamicznych wzrostów na kluczowych rynkach unijnych: w Niemczech (+59,1 proc.), we Włoszech (+29,9 proc.), Francji (+27,9 proc.) oraz Hiszpanii (+22,7 proc.). Rodzaj napędu HEV odnotował w pierwszej połowie roku znaczący wzrost sprzedaży o 27,9 proc., osiągając prawie 1,4 miliona sztuk, co dało mu 25 proc. udziału w rynku. Liczba rejestracji nowych samochodów osobowych z napędem hybrydowym typu plug-in (PHEV) w Unii Europejskiej wzrosła w czerwcu o 13,4 proc. Mimo znacznego spadku sprzedaży na niemieckim rynku, będącym największym dla tego typu pojazdów, o 39,2 proc., wzrosty obserwowano we Francji (+49,9 proc.) i Hiszpanii (+51,7 proc.), które zrekompensowały ten spadek. Pomimo tego, udział samochodów hybrydowych typu plug-in w rynku spadł do 7,9 proc. z 8,2 proc. w czerwcu poprzedniego roku.

Spadający udział w rynku samochodów benzynowych 

W czerwcu rynek nowych samochodów osobowych z silnikami benzynowymi w Unii Europejskiej zwiększył się o 11 proc., co oznacza 379 067 sztuk. Udział w rynku spadł jednak do 36,3 proc. z 38,5 proc. w czerwcu poprzedniego roku. Cztery największe rynki UE, przede wszystkim Niemcy (+19,8 proc.) i Hiszpania (+11,9 proc.), przyczyniły się do tego wzrostu. W pierwszym półroczu sprzedano ponad 2 miliony samochodów z silnikami benzynowymi na terenie UE, co przekładało się na wzrost o 15,9 proc. rok do roku

Diesel coraz mniej popularny

Tymczasem rynek unijny samochodów zasilanych olejem napędowym nadal doświadczał spadków (-9,4 proc.) w poprzednim miesiącu, mimo wzrostu na rynku niemieckim (+10,3 proc.) oraz w krajach Europy Środkowej, zwłaszcza w Rumunii (+22,4 proc.). Udział samochodów z silnikiem Diesla spadł obecnie do 13,4 proc., co oznacza zniżkę z 17,4 proc. w ujęciu rok do roku.