Samochody elektryczne z rynku wtórnego z dotacją w USA

USA zdecydowało się rozszerzyć dotacje na samochody elektryczne również o samochody używane. Dofinansowanie w wysokości 4 000 $ można otrzymać raz na trzy lata.

Redakcja
Redakcja14 sie 2023, 01:06
Tesla model x

Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska (EPA) zaktualizowała przepisy, które obejmą samochody kupione po 1 stycznia 2023 roku. Do tej pory osoby kupujące auta z rynku wtórnego nie mogły skorzystać z ulgi. Nowe przepisy przewidują dotację w wysokości 30% wartości pojazdu do 4 000 dolarów. Maksymalna ulga podatkowa w USA dla nowych samochodów elektrycznych wynosi obecnie 7 500 dolarów. 

Samochody muszą spełniać określone kryteria, takie jak koszt większy niż 25 000 dolarów, wiek co najmniej dwa lata, akumulator o pojemności co najmniej 7 kWh (przede wszystkim hybrydy plug-in), a poprzedni właściciel nie ubiegał się wcześniej o ulgę na używany pojazd.

Dotację na używany pojazd można otrzymać raz na trzy lata. Nabywca musi również zadeklarować, że objęty ulgą pojazd będzie wykorzystywany głównie na terenie Stanów Zjednoczonych.

Tesla Model 3 2021 front

Tesla Model 3 Performance

Cena od 256 990 zł

D
5
78.1kWh
0-100Prędkość maksymalnaZasięgZużycie energii w cyklu mieszanym
3.3s261 km/h547 km165Wh/km

W Polsce organizacje promujące elektromobilność zabiegały, aby dotacją w ramach programu Mój elektryk, objęła również używane auta elektryczne. W pierwszej połowie 2022 EV Klub Polska i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych zaproponowały wprowadzenie podobnych dopłat do elektryków na rynku wtórnym w Polsce.

Do tej pory żadna instytucja lub departament państwowy nie podjęły tematu. Zgodnie z informacją przekazaną IBRM Samar przez rzeczniczkę prasową Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Ewelinę Steczkowska, fundusz nie ma w planach rozbudowy programu „Mój Elektryk”, aby objąć wsparciem używane samochody elektryczne. 

Takie samo stanowisko prezentuje Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które twierdzi, że dofinansowania dla używanych samochodów wymagałoby decyzji Komisji Europejskiej i mogłoby prawdopodobnie prowadzić do niechcianego skutku w postaci wspierania czegoś, co już wcześniej otrzymało wsparcie ze środków publicznych w innym kraju UE.

Szereg państw europejskich wprowadził podobne programy dotujące kupno samochodów zeroemisyjnych z rynku wtórnego. Maksymalna wysokość dofinansowania, którą można uzyskać przy zakupie używanego BEV w Holandii wynosi 2 tys. euro, w Niemczech do 6 tys. euro, na Litwie 3,5 tys. euro, a we Francji (przy uwzględnieniu premii za równoległe zezłomowanie pojazdu spalinowego) do 6 tys. euro.