Europejski przemysł motoryzacyjny stoi przed poważnymi wyzwaniami w obliczu rosnącej konkurencji ze strony Chin

Przemysł motoryzacyjny w Europie przekształca się przez rosnącą sprzedaż pojazdów elektrycznych, które w 2022 stanowiły 47% nowych rejestracji. Analitycy Allianz Trade przewidują, że do 2030 roku europejscy producenci mogą stracić ponad 7 mld EUR rocznego zysku netto, głównie przez wzrost konkurencji z Chin.

Redakcja
Redakcja11 maj 2023, 11:22
Brett Sayles: https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/china-town-1115175/

Przemysł motoryzacyjny w Europie stoi na progu poważnej transformacji związanej z dynamicznym wzrostem sprzedaży pojazdów elektrycznych. W 2022 roku sprzedaż pojazdów napędzanych alternatywną energią osiągnęła rekordowy poziom 4,4 mln sztuk, stanowiąc 47% wszystkich nowych rejestracji w Europie. Analiza przeprowadzona przez analityków Allianz Trade sugeruje jednak, że europejscy producenci samochodów mogą łącznie tracić ponad 7 mld EUR rocznego zysku netto do 2030 roku, w głównej mierze z powodu rosnącej konkurencji ze strony Chin. 

Chiny, które zainwestowały ogromne środki w rozwój ekosystemu pojazdów elektrycznych, są obecnie globalnym liderem w tym segmencie. W 2022 roku sprzedano tam ponad dwukrotnie więcej samochodów elektrycznych niż w Europie i USA razem wziętych. Chińskie marki, odpowiedzialne za ponad 80% sprzedaży elektrycznych pojazdów w kraju, zwiększyły swój udział w rynku z mniej niż 40% w 2020 roku do blisko 50% w 2022 roku.

Analitycy Allianz Trade przewidują, że jeśli chińscy producenci zwiększą udział w swoim rynku do 75% do 2030 roku, sprzedaż samochodów europejskich producentów w Chinach spadłaby o 39%, a produkcja lokalna zmniejszyłaby się z szacowanych 4,4 mln sztuk do 2,7 mln. Tym samym, wpływ wartości dodanej na gospodarkę europejską wyniesie 24,2 mld EUR dla sektora motoryzacyjnego, co odpowiada 0,15% PKB regionu w 2022 roku. Skutki mogą być szczególnie dotkliwe dla gospodarek Niemiec, Słowacji i Czech, które mogłyby odczuć jeszcze większy cios, w granicach 0,3 do 0,4% PKB. Dla Polski utracona wartość dodana w sektorze motoryzacyjnym mogłaby wynieść 0,13% PKB za 2022 rok. 

W obliczu tych wyzwań, analitycy Allianz Trade sugerują, że decydenci powinni dążyć do uzyskania równoważnych warunków handlowych z Chinami i USA, promować wdrożenie aut elektrycznych poprzez poprawę infrastruktury ładowania, dopuścić chińskie inwestycje w lokalny montaż samochodów oraz zwiększyć samowystarczalność w zakresie surowców niezbędnych do produkcji akumulatorów. Inwestycje w technologie akumulatorów nowej generacji dodatkowo pomogłyby europejskiemu sektorowi motoryzacyjnemu przygotować się na wyzwania przyszłości. 

Konfrontując się z rosnącą dominacją Chin w sektorze pojazdów elektrycznych, Europa musi teraz skupić się na swoich mocnych stronach – innowacyjności, jakości i doświadczeniu – aby zapewnić przetrwanie i rozwój swojego przemysłu motoryzacyjnego. To, jak sektor ten dostosuje się do zmian, będzie miało kluczowe znaczenie dla przyszłości gospodarek europejskich. Allianz Trade jest globalnym liderem w dziedzinie zarządzania ryzykiem handlowym.