Porsche wprowadza swojego najmniejszego SUV-a w nowej, tylko elektrycznej, odsłonie. Porsche Macan to pierwszy model Volkswagena, który korzysta z platformy PPE umożliwiający ładowanie o napięciu nawet do 800 V. Elektryczne Porsche Macan dostępne jest z jedną baterią o pojemności 100 kWh i w dwóch wersjach mocy. Wersja Macan 4 (300 kW/408 KM) o zasięgu do 613 kilometrów i mocniejszy Macan Turbo (470 kW/639 KM) oferujący zasięg do 591 kilometrów na pełnym naładowaniu.
Nowe Porsche Macan 4 generacji ma moment obrotowy 650 Nm, co pozwala przyspieszać do 100 km/h w 5,2 sekundy. Macan Turbo dysponuje większym momentem obrotowym 1.130 Nm i rozpędza się do 100 km/h w 3,3 sekundy (Tesla Model Y Performance osiąga setkę w 3,7 s). Samochody mają ograniczenie prędkości do 220 i 260 km/h. Wersja Turbo otrzymała zawieszenie pneumatyczne.
Nowa platforma PPE była gotowa na koniec 2022 roku - jest to jednak jej pierwsze zastosowanie. W ciągu kilku miesięcy oczekiwany jest debiut innych pokrewnych modeli, takich jak Audi Q6 e-tron czy Audi A6 e-tron.
Nowe modele samochodów oferują funkcję ładowania z wydajnością do 270 kW, co przy architekturze 800 V umożliwia uzupełnienie baterii od 10 do 80 procent w zaledwie 21 minut. W przypadku korzystania ze starszych stacji ładowania wspierających napięcia 400-500 V samochody są w stanie podzielić baterię na dwa pakiety, osiągając moc do 135 kW, co przekłada się na ładowanie między 30 a 40 minut. Wspomniano również o technologii "dodatkowego wzmacniacza wysokiego napięcia" (HV booster), jednak bez bliższych szczegółów. Wbudowany konwerter AC-DC obsługuje moc do 11 kW.
Samochód ma 4,78 metra długości, a jego rozstaw osi to 2,89 metra.
Z tyłu samochodu umieszczono regulowany spojler, listwę świetlną i podświetlony napis “Porsche”. Samochód oferuje bagażnik o pojemności 540 litrów, nie licząc przestrzeni pod podłogą. Dodatkowo, z przodu dostępne są schowki o łącznej pojemności 84 litrów. Stylistyka przodu i tyłu samochodu jest dość konserwatywna i zaokrąglona. Bez charakterystycznych sygnatur świetlnych, samochód mógłby być trudny do odróżnienia nawet od konkurencji chińskiej.
Reflektory zostały podzielone na dwie części: do jazdy dziennej, a główne reflektory umieszczone są poniżej.
Kabina pojazdu może być wyposażona w trzy ekrany. Centralny ekran ma 10,9 cala, podczas gdy ekran z licznikami będzie mierzyć 12,6 cala. Pasażer zyska dodatkowy ekran o przekątnej 10,9 cala.
Prowadzenie ułatwić ma wyświetlacz HUD, w którym po raz pierwszy zastosowano technologię wirtualnej rzeczywistości.
Podstawowy model Porsche Macan (2024) zaczyna się od 386 000 złotych. Porsche słynie ze swojego konfiguratora, gdzie najdrobniejsza zmiana potrafi słono kosztować. Każdy spersonalizowany detal jak: skórzana tapicerka, "sportowy dźwięk Porsche Electric Sport Sound", zegarek umieszczony w centralnej części kokpitu czy skrętna tylna oś, wymagają dopłaty. Za topowy system audio firmy Burmester dopłacimy 20 593 złote. Jeżeli kogoś interesuje wyższa wersja Turbo, powinien przygotować się na wydatek rzędu co najmniej 526 000 złotych.
TAGI: aktualności, porsche, macan
Zobacz też:
Współpraca - Ejsmont Cars